تحلیل روز/

تلاش سعودی ها برای عادی سازی روابط با صهیونیست ها برای به زانو درآوردن یمنی ها

تلاش سعودی ها برای عادی سازی روابط با صهیونیست ها برای به زانو درآوردن یمنی ها
يکشنبه 28 بهمن 1397 - 11:52

سخن گفتن از حضور اسرائیل در حملات مشترک عربستان و امارات به یمن، مساله جدیدی نیست، به گونه ای که بسیاری از شواهد و دلائل بر حضور رژیم اشغالگر صهیونیستی در این جنگ از ساعت های اولیه آن تاکید دارد و اشغالگران اسرائیلی با همراهی واشنگتن، عربستان را به پیش رانده و با حمایت های نظامی و سیاسی این کشور را در حمله به یمن یاری کردند.

العالم - يمن

حضور نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر صهیونیستی در تجاوز به یمن کاملا مشهود است، بسیاری از گزارش های خبری اسرائیلی تاکید دارد حمله عربستان به یمن پس از سفر پنهانی تامیر پاردو رئیس سابق موساد و امضای توافق هسته ای میان ایران باگروه 5+1 به وقوع پیوسته است.

رسانه های اسرائیلی نیز افزودند عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر از این مرحله آغاز شد و هم اکنون در حال علنی شدن و ایجاد هماهنگی های نظامی و سیاسی است و یمن؛ مساله محوری در همکاری اسرائیل و عربستان به شمار می رود.

بسیاری از گزارش ها نیز حاکی از حضور افسران اسرائیلی در مرکز فرماندهی متجاوزان و تجهیز ریاض و ابوظبی به سلاح و مهمات زیاد طی 4 سال گذشته در جنگ یمن است.

به نظر می رسد، برگزاری نشست ورشو؛ رابطه ریاض و رژیم اشغالگر صهیونیستی را کاملا آشکار کرد، بلکه بسیاری از ناظران معتقدند نشاندن خالد الیمانی وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن به ریاست «منصور هادی» در کنار نخست وزیر اسرائیل در صف اول، بازی سیاسی امارات است که با آن در صدد رساندن پیام روشنی مبنی بر ارتباط مستقیم دولت سرسپرده هادی با سیاست امریکا و اسرائیل در منطقه و هماهنگی کامل آن با اشغالگران است از این رو حمایت واشنگتن و تل آویو از این دولت سرسپرده مساله ای ضروری است و این دولت علاوه بر حمایت ریاض و ابوظبی از حمایت کامل رژیم صهیونیستی نیز برخوردار است.

سعودی ها و اماراتی ها؛ برای حفظ تاج و تخت خود و ادامه بقای رژیمشان، خود را در آغوش رژیم اشغالگر صهیونیستی انداخته اند و از یک سو نام ایران و به ادعای خود تهدیدهای ایران را بهانه ای برای گمراه کردن مردم خود و ادامه سرکوب آزادی و حقوق بشر و از سوی دیگر توجیهی برای خیانت خود و فروش اراضی فلسطینیان و چشم پوشی از مساله فلسطین قرار داده اند.

با وجود اینکه قانون یمن از ده ها سال پیش انواع راه های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعم از نشست، مشارکت و سخن گفتن با اسرائیل را ممنوع اعلام کرده و جرم می داند، بنابراین نشستن محض وزیر امور خارجه هادی که الجبیر و بن زاید آن را ترتیب داده اند، خیانت ملی است و به اعتقاد بسیاری از قانون گذاران یمنی، مجازات آن حبس ابد یا اعدام است.

از این رو عادی سازی روابطی که امارات و عربستان در صدد آن هستند، با واکنش های شدیدی در یمن روبرو شد و گروه های سیاسی، بیانیه های بلندی برای محکوم کردن نتایج ورشو صادر کرده و خوهان برگزاری تظاهرات و اعتراض های مردمی گسترده ای شدند.

"عبدالملک الحوثی " رهبر جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه ای تاکید کرد: نشست ورشو که با راهنمایی و نظارت امریکا برگزار شد یکی از روش های توطئه آمیزی علیه ملت بود که تنها تفاوت آن با موارد پیشین ؛ علنی بودن آن بود .

وی افزود: حضور نماینده خیانتکاران و مزدوران در کنار نتانیاهو به این شکل شرم آور به خوبی موضع خیانتکاران و اربابان آن را به مردم یمن نشان می دهد.

"محمد عبدالسلام " رئیس هیات مذاکره کننده ملی یمن نیز با حمله به نشست ورشو ، مشارکت کشورهای ائتلاف متجاوز به یمن و دولت مزدور در این نشست را خیانتی توصیف کرد که به بحرانی شدن بیشتر می انجامد.

عبدالسلام با محکوم کردن مشارکت دولت مزدور در نشست ورشو و لکه دار کردن نام یمن در محافل بین المللی تاکید کرد: ملت یمن مانند دیگر کشورهای عربی ازسالهای اول به مساله فلسطین پایبند بوده است.

به هر حال، عربستان و امارات با عادی سازی علنی روابط با رژیم صهیونیستی و سوق دادن دولت هادی به این کار، در صدد جلب نظر کشورهای غربی و امریکا برای ادامه حمایت هایشان از متجاوزان سعودی اماراتی در یمن و حمایت از آنان هستند.

این در حالی است که کنگره امریکا بارها تلاش کرده تا با اعمال فشار بر دولت ترامپ، حمایت این کشور از عربستان در این جنگ را قطع کند. از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز درخصوص مساله حقوق بشر و وضعیت بحرانی یمن موضع گیری های جدیدی داشته اند.

عربستان و امارات احساس می کنند حمایت کشورهای عربی و اسلامی را از دست داده اند از این رو علنا تلاش می کند برای دست یافتن بر اهداف خود، مساله فلسطین را دستاویز خود کرده تا بدین وسیله مواضع خود را تقویت کنند.

از آن جایی که عربستان در جنگ یمن به زعم خود شعار حفظ امنیت کشورهای عربی را سر داده هم اکنون مشخص شده که این کشور و امارات فقط به مساله فلسطین، مساله اول کشورهای عربی و اسلامی خیانت نکرده اند بلکه با اتخاذ سیاست عادی سازی روابط برای حفظ کرسی های فرسوده ریاستشان به خطر جدی برای امنیت کشورهای عربی و اسلامی تبدیل شده اند.

زمان نیز ثابت کرده شعارهای عربستان سعودی برای امنیت کشورهای عربی؛ دروغ محض و شعار تبلیغاتی است که بین عوام و جهت تخریب یمن مسلمان شایع کرده است. خطر جدی که کشورهای عربی و اسلامی را تهدید می کند یمن نیست بلکه ریاض و سیاست های بچه گانه محمد بن سلمان است .

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها