نشست کشورهای اروپایی در سرزمین های اشغالی لغو شد/ همبستگی اروپایی ها در برابر اظهارات ضد لهستانی نتانیاهو

نشست کشورهای اروپایی در سرزمین های اشغالی لغو شد/ همبستگی اروپایی ها در برابر اظهارات ضد لهستانی نتانیاهو
دوشنبه 29 بهمن 1397 - 17:12

چهار کشور اروپای مرکزی نشست خود را در سرزمین های اشغالی به نشانه همبستگی با لهستان لغو کردند.

العالم ـ اروپا

به گزارش روز دوشنبه شبکه خبری دویچه وله آلمان، گروه "ویشه گراد" متشکل از چهار کشور اروپای مرکزی این نشست را در پی عقب نشینی نخست وزیر لهستان از شرکت در آن در اعتراض به سخنان مقام های صهیونیستی مبنی بر مشارکت لهستانی ها در هولوکاست، منتفی اعلام کردند، اما قرار است سران جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان در هفته جاری با مقام های اسراییلی دیدارهای جداگانه ای داشته باشند.
«مائتوس موراویکی» نخست وزیر لهستان روز گذشته (یکشنبه) از لغو سفر خود به سرزمین های اشغالی خبر داد و سخنان «یسرائیل کاتز» وزیر امور خارجه موقت رژیم صهیونیستی در مورد لهستان را «نژادپرستانه» و «غیرقابل قبول» دانست.
کاتز روز یکشنبه به تلویزیون اسراییل گفت که لهستانی ها با نازی ها همدست بودند و ضدیت با یهود را از شیر مادر مکیده اند.
در همین حال، «آنا آزاری» سفیر رژیم صهیونیستی در ورشو برای پاسخگویی در مورد این سخنان به وزارت امور خارجه لهستان احضار شد.
لغو اجلاس گروه 'ویشه گراد' یک روز پس از آن روی داد که موراویکی اعلام کرد که شخصا در این نشست شرکت نخواهد کرد.
ورشو، ادعای تل آویو مبنی بر همدستی لهستانی ها با نازی ها برای قتل یهودیان در جریان اشغال لهستان از سوی آلمان نازی در دوران جنگ جهانی دوم را رد کرد.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اخیرا به نقل از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گزارش داد که لهستانی ها با آلمان ها در هولوکاست همکاری داشته اند.
از سویی، دفتر نتانیاهو با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جروزالم پست، به اشتباه از نخست وزیر رژیم صهیونیستی نقل قول کرده است. این روزنامه سپس گزارش خود را اصلاح کرد.
به گزارش ایرنا، تنش بین رژیم صهیونیستی و لهستان از سال گذشته بالا گرفت، زمانی که ورشو قانون جدیدی را تصویب کرد که به موجب آن استفاده از عباراتی چون «اردوگاه های مرگ لهستان» قابل مجازات تا سه سال زندان بود.
لهستان پس از اعمال فشار از سوی دولت آمریکا و اعتراض تل آویو، از شدت و حدت این قانون کاست و احکام زندان را از مفاد آن لغو کرد.

پربیننده ترین خبرها