سفیر ریاض در بغداد:

مرکز مبادله تجاری عراق-عربستان در گذرگاه «عرعر» احداث خواهد شد

مرکز مبادله تجاری عراق-عربستان در گذرگاه «عرعر» احداث خواهد شد
چهارشنبه 1 اسفند 1397 - 12:30

عربستان سعودی می‌گوید که قصد دارد بزرگترین مرکز مبادله تجاری را در مرزهای شمالی مشترک خود با عراق طی چهار ماه آتی ایجاد کند.

العالم- عراق

«عبدالعزیز الشمری» سفیر عربستان سعودی در عراق اعلام کرد که شورای هماهنگی سعودی-عراقی در ماه مارس آتی، در بغداد برگزار خواهد شد.

الشمری پیش‌بینی کرد که در جریان این شورا، معاهدات زیادی به امضا برسد و در حاشیه این نشست، طرحهایی بین دو کشور کلید بخورد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» با بیان اینکه «روابط سعودی و عراق در بهترین وضعیت قرار دارد»، اعلام کرد که مسئولان عراقی به زودی به ریاض سفر خواهند کرد.

سفیر سعودی در عراق همچنین گفت که «طی دو ماه آتی، از بغداد به عراقی‌ها ویزا داده خواهد شد و کنسولگری سعودی نیز رسما افتتاح خواهد شد».

الشمری درباره گذرگاه مرزی «عرعر» بین عربستان و عراق مدعی شد که ریاض در خصوص ایجاد این گذرگاه از سمت عراق، به تعهد خود عمل کرده، یک شرکت سعودی این پروژه را عملا آغاز کرده و احتمالا طی کمتر از چهار ماه دیگر این پروژه تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه احتمالا «این گذرگاه به صورت رسمی در ژوئیه آتی گشایش خواهد یافت» اظهار داشت که گذرگاه مرزی با عرا، «بزرگترین عرصه تبادل تجاری بین دو کشور خواهد بود».

الشمری ادامه داد: «با ایجاد این گذرگاه، همه کالاهایی که بازرگانان عراقی از عربستان وارد می‌کنند، هزینه کمتری خواهد داشت... و این مسئله بر حرکت اقتصادی عراق نیز تأثیر خواهد گذاشت».

سفیر ریاض در عراق با بیان اینکه با ایجاد گذرگاه عرعر چرخه اقتصادی شتاب خواهد گرفت و این منطقه به یک مرکز اصلی برای عربستان بدل خواهد شد، تصریح کرد که بازار عراق تمایل زیادی به کالای عربستان دارد.

وی با اشاره به اینکه عراقیها می‌توانند از بندرگاههای سعودی در دریای سرخ برای صادارات و وارادات از اردپا و افریقا استفاده کنند، اعلام کرد که مسیر حج و عمره نیز امسال از طریق این گذرگاه باز خواهد بود و کشورهای همسایه عراق نیز از این گذرگاه برای عبور حجاج خود به مکه و مدینه منوره استفاده خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها