قطار متعلق به رهبر کره شمالی وارد چین شد

قطار متعلق به رهبر کره شمالی وارد چین شد
شنبه 4 اسفند 1397 - 21:11

در حالی که تا دومین نشست میان کیم جونگ اون رئيس کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ویتنام چهار روز باقی مانده است قطار کیم جونگ اون شنبه شب وارد چین شد. اما هیچ امکانی برای تأیید آنکه رئيس کره شمالی در این قطار باشد وجود ندارد.

العالم _ آسیا

خبرگزاری رسمی کره جنوبی ( یونهاپ ) و پایگاه اینترنتی ویژه ان کی نیوز NK News اعلام کردند این کاروان پس از ساعت 21 به وقت محلی ( 13 به وقت گرینویچ ) از پلی که کره شمالی را به شهر داندونگ در چین متصل می کند عبور کرد.

این در حالی است که نیروهای امنیتی مانع از آن شدند که خبرنگاران حاضر در محل به خط راه آهن نزدیک شوند.

ساکنان هتلی مشرف به این پل ناچار شدند به علت ‹‹کار بازسازی کارگران خط راه آهن›› که به طور غیرمنتظره صورت گرفت هتل را ترک کنند.

ورود این قطار به چین گمانه زنی هایی را درباره فراهم کردن مقدمات دیدار آمریکا-کره شمالی که چهارشنبه و پنجشنبه در هانوی پایتخت ویتنام پیش بینی شده است بوجود آورد. حتی پیونگ یانگ حضور رئيس جوان کره شمالی را در نشست با رئیس جمهور آمریکا تأیید نکرده است.

اما شمار بسیاری از منابع ویتنامی به طور خصوصی اعلام کردند که کیم جونگ اون با قطار تا ایستگاه دونگ دانگ در مرز چین می آید و سپس از راه زمینی به هانوی خواهد رفت. سفرهای کیم جونگ اون هرگز رسما از قبل اعلام نشده است.

روز شنبه، خبرنگاران خبرگزاری فرانسه دیدند که نظامیان ویتنامی در ایستگاه قطار و همچنین در طول جاده ای که به هانوی ( در 170 کیلومتری ) منتهی می شود مستقر شده اند. مقامات ویتنامی پیش از این اعلام کردند این جاده روز سه شنبه از ساعت شش تا 14 به وقت محلی بسته خواهد بود و حدس زده می شود که رئيس کره شمالی در این زمان در این مسیر خواهد بود.

وزارت امور خارجه ویتنام نیز روز شنبه اعلام کرد کیم جونگ اون در روزهای آینده سفری رسمی به این کشور خواهد داشت اما به تاریخ های دقیق اشاره ای نشده است.

برای کیم جونگ اون، سفر با قطار از پیونگ یانگ به مسافت حدود 4000 کیلومتر ، سفری طولانی و ماجرا جویانه از شمال به جنوب چین است. در حالی که سرعت این قطار به زحمت به 60 کیلومتر در ساعت می رسد این سفر که کاروانی زرهی آن را همراهی می کند بیش از 60 ساعت طول خواهد کشید.

کیم جونگ اون همچنین ممکن است در برگشت از همین مسیر بازگردد و در پکن توقفی داشته باشد تا شی جینپینگ رئیس جمهور چین را از محتوای گفتگوهای خود با ترامپ مطلع کند.

در اولین نشست کیم جونگ اون و دونالد ترامپ که ژوئن گذشته در سنگاپور برگزار شد، کیم جونگ اون با یک هواپیمای چینی سفر کرد. وی یک هفته پیش از نشست برای دیدار با شی جینپینگ به پکن سفر کرده بود.

یک کارشناس مؤسسه مطالعاتی کره شمالی در سئول گفت این بار استفاده رئيس کره شمالی از قطار می تواند نشانه عدم وابستگی وی به پکن باشد. اما این سفر می تواند همانند یک کابوس تدارکاتی برای چینی ها باشد.

جاستین هاستینگز استاد روابط بین المللی دانشگاه سیدنی گفت: باید راهها را پاکسازی کرد تا در عمل از امنیت در طول مسیر اطمینان حاصل شود.

اما اگر این نشست به بهبود روابط بین کره شمالی و آمریکا منجر شود، پکن حاضر است هرج و مرج در شبکه راه آهن خود را بپذیرد.

وی افزود: چین می خواهد که کره شمالی همانند کشورهای دیگر به سمت خلع سلاح هسته ای پیش برود.

علاوه بر این، قطار سوار شدن برای کیم جونگ اون اهمیت نمادین دارد و ادامه سنت پدر بزرگ و پدر وی است که در سال 2001 تا مسکو با قطار رفته بود.

یک کارشناس دانشگاه دونگوک در سئول گفت: این پیامی خطاب به مردم کره شمالی است که کیم جونگ اون خصوصیات پدر بزرگ و میراث سلسله کیم را بیش از همیشه حفظ کرده است.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها