فیلم شلیک موشک کروز از زیردریایی غدیر

يکشنبه 5 اسفند 1397 - 15:09

زیردریایی کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش در رزمایش «ولایت ۹۷» با شلیک یک فروند موشک کروز از زیر سطح موفق به انهدام هدف خود در فاصله دور شد.

العالم- ایران/ سیاسی

صبح امروز و در جریان سومین روز از رزمایش دریایی «ولایت۹۷» یک فروند زیردریایی کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش اقدام به شلیک موشک کروز زیرسطح به سطح کرد که این قابلیت برای نخستین بار به نمایش در آمده است.

زیردریایی ها در شرایط معمول از پرتابه‌ای به نام اژدر برای انهدام کشتی ها استفاده می کنند که اژدرهای موجود در جهان بدلیل مشکلات حرکت و هدف یابی پرتابه‌ها در زیر آب و سرعت کم آنها دارای دقت کم و برد بسیار کوتاه هستند که برای جبران این نقص، شناور زیرسطحی باید تا حد امکان به هدف خود نزدیک شود و همین موضوع احتمال هدف قرار گرفتن آن را بیشتر می‌کند.

موشک‌های کروز با توجه به سرعت، دقت و برد چند صدکیلومتری بعنوان یکی از موثرترین سلاح‌ها برای انهدام اهداف سطحی مانند کشتی در جهان کاربرد دارند.

به طور قطع قابلیت انهدام شناورهای سطحی مهاجم از فاصله دور و بدون دیده شدن یکی از ویژگی‌های متمایز کننده یگان‌های زیر سطحی نسبت به سایر یگان‌ها است.

برای این کار می بایست از برتری سلاح‌های مختلف در این مجموعه بدون تاثیر پذیری معایب و محدودیت‌های آنها استفاده کرد، اما قطعا استفاده از توانایی زیردریایی، اژدر و موشک به صورت یکجا با فشار دادن یک کلید بزرگ و قرمز از روی یک زیردریایی که در اعماق اقیانوس ها امکان پذیر نیست.


پرتابه حامل موشک

متخصصین سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا با تعریف پروژه‌ای گسترده و حساس با نام «جاسک-۲» با استفاده از توانمندی دانشگاه ها و صنایع دفاعی، توانستند موشک کروز ضد کشتی را درون محفظه اژدر از داخل زیردریایی پرتاب کرده و موشک تعبیه شده در داخل اژدر با ذخیره اطلاعات مربوط به محل کشتی دشمن از سطح آب شلیک شود.

مکانیزم کارکرد این پروژه به گونه ای است که ابتدا هواپیماها و پهپادهای گشت و شناسایی که در فاصله ایمن در حال رصد اطلاعات از منطقه نبرد هستند ناوگان دشمن را کشف، شناسایی، طبقه بندی و رهگیری می کنند و اطلاعات دریافت شده از طریق لینک‌های ارتباطی رمزگذاری شده و مطمئن در اختیار زیردریایی های خودی که در اعماق دریا مخفی شده اند ارسال می شود. در مرحله بعدی زیردریایی حاضر در منطقه نبرد، اطلاعات دریافت شده را پردازش کرده و پس از انتخاب هدف مورد نظر خود متناسب با بزرگی کشتی دشمن یک یا چند موشک کروز را می تواند شلیک کند.

در این مرحله زیردریایی اطلاعات هدف شامل موقعیت، سرعت، جهت حرکت و شرایط محیطی را جهت پردازش داده‌ها به سامانه کنترل «جاسک-۲» ارسال می کند که این اطلاعات در سامانه پرتاب با سرعت و دقت بالا پردازش شده و به کامپیوتر موشک که در داخل کپسولی که مناسب حرکت در زیر آب است بارگذاری می‌شود.


شلیک موشک پس از رسیدن به سطح آب

پس از پرتاب اژدر حامل موشک کروز از زیر دریایی، این کپسول مسیر خود را طی می‌کند تا به مکان و زاویه مناسب جهت خروج از آب برسد و پس از خروج از سطح آب موشک از داخل کپسول شلیک شده و بر اساس اطلاعات ذخیره شده در رایانه به سمت هدف خود پرواز می‌کند.

از جمله ویژگی‌های این پروژه اصل غافلگیری دشمن است چراکه پرتاب موشک کروز ضدکشتی از اعماق دریا و به دور از تجهیزات شناسایی دشمن صورت می‌گیرد.

هم اکنون علاوه بر زیردریایی‌های کلاس غدیر، زیردریایی تمام ایرانی فاتح نیز قابلیت شلیک موشک کروز ضدکشتی را دارد و به گفته دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، موشک نصب شده بر روی زیردریایی فاتح، نسل جدیدی از موشک نصر است که در پروژه «جاسک۲» به نتیجه رسیده و با نمونه های گذشته موشک کروز نصر از لحاظ بُرد نیز تفاوت‌هایی دارد.

پربیننده ترین خبرها