یمن: سکوت سازمان ملل متجاوزان را وقیح تر می کند

یمن: سکوت سازمان ملل متجاوزان را وقیح تر می کند
جمعه 10 اسفند 1397 - 19:53

محمد عبدالسلام رئیس هیات مذاکره کننده یمنی گفت: سکوت سازمان ملل متحد، ائتلاف متجاوزان به یمن را وقیح تر و آن ها را به جنایت های بیشتر تشویق می کند.

العالم- یمن

عبدالسلام روز جمعه در دیدار 'جرمی هانت' وزیر امور خارجه انگلیس افزود: رهبران سیاسی در صنعا بر اجرای کامل توافق سوئد درباره الحدیده و همه توافق ها تاکید دارند و هر تلاشی برای تغییر این توافق ها و یا افزودن شروط جدید را نمی پذیرند.
وی در این دیدار که در مسقط پایتخت عمان انجام شد، اضافه کرد: برخی طرف های عضو ائتلاف متجاوزان به یمن تلاش می کنند از اجرای توافق و نقشه راهی که 'مایکل لولیسگارد' رئیس کمیته هماهنگی سازمان ملل متحد برای نخستین مرحله اجرای توافق ارائه کرده است شانه خالی کنند.
عبدالسلام گفت: این طرف ها تلاش می کنند این توافق را با واردکردن موضوعات و شروط جدید تغییر دهند.
وی با ابراز تعجب از سکوت سازمان ملل متحد درقبال گستاخی متجاوزان افزود: این سکوت آن ها را به انجام جنایت های بیشتر تشویق می کند.
رئیس هیات مذاکره کننده یمنی بیان کرد: نمایندگان ما در کمیته هماهنگی بر اجرای مرحله اول توافق که توسط لولیسگارد ارائه شده است تاکید و اعلام کرده اند درصورتی که سازمان ملل متحد از ما بخواهد آمادگی داریم آن را یکجانبه اجرا کنیم.
عربستان از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا،حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.
تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی زیر ساخت های این کشور شده است.
پس از گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز جنگ یمن، چهارمین دور مذاکرات صلح در این کشور، 15 آذرماه با میانجیگری گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد و نمایندگان جنبش انصارالله و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از شهر و بندر الحدیده ظرف 14 روز دست یافتند.
بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌ها از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز پس از امضای توافقنامه صلح استکهلم با اجماع پیش نویس قطعنامه درباره یمن مبنی بر حضور ناظران بین المللی در الحدیده را تصویب کرد.
ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به دنبال این توافق با تداوم حملات خود به بندر الحدیده بارها آتش بس در این منطقه را نقض کرد.
تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن بست رسیده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها