رهبر حزب مخالف سودان خواستار استعفای البشیر شد

رهبر حزب مخالف سودان خواستار استعفای البشیر شد
يکشنبه 12 اسفند 1397 - 06:10

رهبر حزب مخالف دولت در سودان در حالی که اعتراض ها علیه رئیس جمهوری این کشور ادامه داشته و وضعیت فوق العاده اعلام شده است، خواستار کناره گیری وی از قدرت شد.

العالم-سودان

«صادق المهدی» رهبر حزب امت سودان که حزب اصلی مخالف دولت است، خواستار کناره گیری عمر البشیر رئیس جمهوری این کشور و مذاکره برای فرایند انتقال قدرت شد.

وی در بیانیه ای گفت: می توانید به برون رفتی امن برای کشور دست یابید که مورد تحسین مردم سودان و تاریخ باشد و این قطبی سازی عمیق را به وحدت ملی و انزوای بین المللی را به همکاری بین المللی تبدیل کند.

این درخواست المهدی در حالی مطرح می شود که البشیر در هفته گذشته دست به اقداماتی پی در پی برای مقابله با اعتراض های بی سابقه ای زده که قدرت سه دهه ای وی را تهدید می کند.

البشیر ضمن اعلام وضعیت فوق العاده در کشور، والیان 18 ایالت سودان را تغییر داده و مقام های نظامی و امنیتی را جایگزین آنان کرده است.

بیانیه المهدی همچنین از البشیر خواست به وضعیت فوق العاده و شکنجه پایان داده و همه زندانیان سیاسی را آزاد کند.

به گزارش ایرنا، سودان از تاریخ 19 دسامبر گذشته (28 آذر) تاکنون و به دنبال تصمیم دولت این کشور برای افزایش قیمت برخی موادغذایی، شاهد تظاهرات و اعتراضات خونین بوده است.

این تظاهرات ابتدا از شهر عطبره استان نهرالنیل آغاز و پس از مدت کوتاهی به سراسر سودان گسترش یافت و به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد.

به گفته مقام های سودانی، بر اثر درگیری معترضان با پلیس ده‌ها نفر از جمله تعدادی از نیروهای پلیس کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

طبق این گزارش، نگرانی هایی درباره افزایش خشونت ها در سودان وجود دارد بخصوص که تصمیم های اخیر البشیر دلالت بر تلاش برای نظامی کردن فضای کشور داشته و تعیین «عوض بن عوف» وزیر دفاع به عنوان معاون خود این امر را تایید می کند.

برخی اعلام وضعیت فوق العاده و اقدامات البشیر را برای سرکوب بیشتر مخالفان برای خاموش کردن اعتراضات در این کشور دانسته و نسبت به آن نگران هستند، اما مقامات دولتی می گویند که اعلام وضعیت فوق العاده به دولت خارطوم اجازه می دهد تا سیاست هایی را برای بهبود شرایط اقتصادی و مبارزه با فساد اجرا نماید.

مقام های سودانی اعلام کرده اند که تاکنون 30 معترض کشته شده اند، اما سازمان عفو بین الملل با استناد به گزارش های معتبر، از کشته شدن حدود 40 نفر در ناآرامی های سودان خبر داده است.

البشیراز سال 1993 تاکنون ریاست جمهوری سودان را در اختیار دارد که بر اساس قانون آخرین دور ریاست جمهوری وی در سال 2020 پایان می یابد.

پربیننده ترین خبرها