قسمتهای پایانی سریال نبرد با داعش؛

بین آمریکا و "قسد" در سوریه چه می گذرد؟

بین آمریکا و
چهارشنبه 15 اسفند 1397 - 11:04

شهر الباغوز در نزدیک مرز سوریه و عراق همچنان در صدر خبرهای مربوط با شمال شرق سوریه قرار دارد. قرار گرفتن الباغوز در صدر خبرها در چارچوب کمپین رسانه ای و تبلیغاتی تحت هدایت آمریکا است تا از طریق به طور ساختگی القا کنند که عملیاتی نظامی در جریان است.

العالم - سوریه

هدف نهایی آمریکا از این اقدام، از یک سو اعلام پیروزی بر گروه تروریستی داعش و از سوی دیگر، ادامه انتقال تروریست ها از طریق هلی برن یا گذرگاههای سری یا قاچاقچیان به نواحی دیگری در این منطقه یا انتقال آنها به مکان تازه ای از جمله احتمالا افغانستان برای ناآرام کردن مرزهای آن با ایران است.

با وجود آغاز اقدام نظامی در منطقه الباغوز از چهار روز پیش تاکنون، روشن است که عملا هیچ گونه پیشروی انجام نشده است. برخی منابع خاص تایید می کنند که گروه داعش در یک مساحت جغرافیایی کوچک تحت محاصره قرار گرفته است، لذا عملا پایان دادن نهایی به حضور گروه داعش نیاز به این همه زمان ندارد.

از این رو، آنچه اکنون در منطقه الباغوز جریان است، چیزی جز اقدام نمایشی نیروهای آمریکایی نیست. حملات هوایی شدید آنها نیز نمایشی است و مناطقی را هدف قرار می دهد که عناصر داعش در آنجا حضور ندارند.

جالب توجه است که گفته های برخی فرماندهان ائتلاف آمریکایی درخصوص وجود میدان های مین و تونل های زیاد در منطقه الباغوز، به داعش برای بقا در این منطقه کمک می کند؛ هرچند که باید توجه داشت که مساحتِ جغرافیاییِ نیم کیلومتر مربعیِ تحت کنترل داعش، این اطلاعات فرماندهان ائتلاف را تایید نمی کند. تحولات جاری بخشی از توافق آمریکا با داعش در این منطقه است. براساس این توافق، شماری از تروریست ها با خانواده های خود - بعد از تحویل چند تن طلا از سوی داعش به آمریکایی ها - از منطقه خارج می شوند. تروریستهای داعش این طلاها را از عراق و سوریه سرقت کردند.

این تحولات درحالی است که یگان های الحشد الشعبی عراق حضور خود در بخش عراقی مرز در نزدیک منطقه الباغوز را تقویت کرده اند. هدف این یگان ها از تقویت حضور خود، جلوگیری از نفوذ تروریست های داعش از خاک سوریه به داخل عراق و زیر نظر گرفتن تحرک های مشکوک نیروهای آمریکایی در این منطقه و تردد گسترده آنها در مرز سوریه و عراق است.

همه اینها همزمان با اظهارات مسئولان کُرد روی می دهد که با اعلام آمریکا درخصوص پایان حضور داعش در این منطقه در تضاد است. این تضاد بیانگر بی اعتبار بودن طرف آمریکایی و گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است. گفته آمریکا در خصوص سرنوشت گروه داعش در منطقه الباغوز در ریف جنوب شرقی استان دیرالزور تنها در سطح یک کمپین رسانه ای و تبلیغاتی است که مخاطب آن افکار عمومی داخل آمریکا است. آمریکا همچنین با این امر می خواهد به دروغ القا کند که این آمریکا و هم پیمانانش در منطقه الباغوز هستند که با تروریسم می جنگند. آمریکا همچنین می خواهند به ترکیه پیام بفرستد تا این کشور را وادار به پذیرش راه حل های واشنگتن درباره منطقه شرق فرات و منبج کند.

عملیات تخلیه غیرنظامیان از منطقه الباغوز بیشتر تلاش نیروهای آمریکایی برای فریب افکار عمومی است. آمریکایی ها می خواهند اینگونه القا کنند که این نیروها تاکید فراوانی بر حفظ جان غیرنظامیان دارند. این درحالی است که حملات ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا باعث کشته شدن هزاران نفر از اهالی این منطقه اعم از غیرنظامیان و آوارگان شده است. این عملیات همچنین تلاش غیرمستقیم آمریکا برای پاسخ به درخواست ها برای بازخواست واشنگتن به خاطر جنایت های جنگی و ضد بشری آن در استان های رقه و دیرالزور و الحسکه است. این جنایت ها در نتیجه حملات مورد ادعای آمریکا به داعش در این استان ها روی داده است. در آخرین مورد، سازمان ملل از مرگ دستکم 84 نفر در مسیر عزیمت از الباغور به سمت اردوگاه الهول خبر داد که یک سوم آنها کودک بودند. این منطقه هدف حمله با فسفر سفید قرار گرفت که استفاده از آن در سطح بین المللی ممنوع شده است.

با وجود همه گفته های رسانه های طرفدار آمریکا و رسانه های کُرد، کسی اطلاعات دقیقی درباره تعداد غیرنظامیان باقی مانده در داخل منطقه الباغوز یا اینکه آیا همگی آنها خارج شده اند، ندارد.

حسین مرتضی

پربیننده ترین خبرها