حکیم: هیچ کشوری حق ندارد از عراق، کشور دیگری را تحت نظارت بگیرد/ کابینه عراق به زودی تکمیل می شود

حکیم: هیچ کشوری حق ندارد از عراق، کشور دیگری را تحت نظارت بگیرد/ کابینه عراق به زودی تکمیل می شود
چهارشنبه 15 اسفند 1397 - 20:01

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه هیچ کشوری حق ندارد از عراق، کشور دیگری را تحت نظارت بگیرد، از ضرورت همکاری کشورهای ایران، عراق، مصر و عربستان سعودی بر ای حل مشکلات منطقه سخن گفت.

العالم - عراق

«سیدعمار حکیم»، رهبر «جریان حکمت ملی» و رهبر «ائتلاف اصلاح و سازندگی» عراق با حضور در نشست «انجمن سلیمانیه» که با حضور رئیس جمهور و چهره های سیاسی این کشور و منطقه در دانشگاه آمریکایی سلیمانیه برگزار شد، به پرسش های مجری برنامه پاسخ داد.

وی چهارشنبه (15 اسفند) تأکید کرد عراق ۲۰۱۸ در بسیاری ابعاد با عراق ۲۰۰۳ تفاوت دارد چه به لحاظ جمعیتی فرق دارد، ۷۰ درصد زیر ۳۰ سال؛ ۹۰ درصد زیر ۵۰ سال؛ چه به لحاظ اجتماعی چه به لحاظ اولویت ها و آمال. وی افزود در عراق نسل متفاوتی برآمده که دغدغه های دوران بعث را ندارد و باید به این نسل نزدیک شد و با آنان تعامل داشت.

حکیم افزود شکست داعش هم تغییراتی در مطالبات مردم ایجاد کرده است به خصوص که معمولا در جوامع پساجنگی سطح مطالبات بالاست و مسئله خدمات به اولویت اصلی کشور تبدیل شده است.

رهبر جریان حکمت ملی تأکید کرد انتقال مسالمت آمیز قدرت که در عراق رخ داده، مسئله کم سابقه ای در منطقه است ضمن آنکه ائتلافهای سیاسی شکل گرفته دیگر فرقهای نیست و از تنوع داخلی بسیاری برخوردار هستند و می‌توان امیدوار بود که در انتخابات ۲۰۲۰ به جای ده‌ها لیست انتخاباتی دو تشکل بزرگ انتخاباتی داشته باشیم که نمایندگانی از همه طیف های ملت داشته باشند.

وی این تحولات را مایه خوشبینی دانست و تأکید کرد برخی کشورهای منطقه که با هم اختلاف دارند نیز میخواهند با عراق همکاری کنند. حکیم افزود منافع عراق این نیست که با کسی درگیری داشته باشد و به محورها نپیوندد.

حکیم پیشنهاد همکاری کشورهای عراق، ایران، ترکیه، عربستان سعودی و مصر را برای حل مسائل منطقه مطرح کرد و افزود که این کشورها می توانند مرکز ثقل منطقه باشند.

به گفته رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی، عراق در قلب امتهای عربی و ایرانی و ترکی و کردی است و ثبات در عراق ثبات در همه منطقه است. وی افزود برای ثبات باید دولت قدرتمند و اثرگذار و مستقل در عراق شکل بگیرد و این سه مؤلفه با هم عراق را باثبات میکند.

وی افزود توده های مردم و نسل جدید فرصت تازه ای به دولت و نیروهای سیاسی داده اند و نیروهای سیاسی هم شخصیتی مستقل را برای نخست وزیری انتخاب کرده و به او تا حد زیادی آزادی عمل برای انتخاب داده اند.

حکیم تأکید کرد دولت کنونی عراق تاحد زیادی مستقل است و این بی سابقه است و فضای تازه ای شکل گرفته است، همه منتظرند ببینند که این دولت آیا می تواند مشکلاتشان را حل کند یا نه وی تصریح کرد اولین چالش و آزمون موضوع برق و آب در تابستان آینده خواهد بود، همه منتظرند که دولت را در این عرصه امتحان کنند و اگر موفق عمل کرد نوبت به مسائل بعدی می رسد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پاسخ به این پرسش که فعالیت یکپارچه ای برای پیگیری مطالبات مردم ازسوی ائتلاف های سیاسی نمی‌بینیم گفت ائتلافهای سیاسی چیز تازه ای در کشور است و رفع اختلافات داخلی کار سادهای نیست.

وی افزود «ما چند چالش مانند ائتلافهای فرقه ای و تمایل جامعه برای تسریع در تشکیل دولت را پشت سر گذاشته ایم، در دل این فشارها انتظار نباید داشت که همه خواسته ها یکباره عملی شود و همه در سطح مطلوب عمل کنند.

حکیم تأکید کرد ائتلاف اصلاح در برابر همه فشارها ایستادگی کرد و تمرکز خود را بر ساخت داخلی و نهادینه کردن خودش و ایجاد آییننامه داخلی نهاد و این همه در چند ماه انجام شده و این بسیار مهم است.

وی افزود پس از ایجاد سازوکارهای فعالیت باید ببینیم که میخواهیم چه کنیم و اولویت و چالش های پیش روی ما کدام است.

حکیم به چالشهای پیش روی نیروهای سیاسی عراق و ائتلاف اصلاح پرداخت و گفت مسئله اصلی تشکیل دولت قدرتمند، چالش امنیت، چالش خدماتی و توسعه ای، چالش مسالمت داخلی و اجتماعی، چالش روابط متعادل با کشورها و اطمینان از استقلال عراق است؛چالش تثبیت دموکراسی و تضمین استقلال نهادهای برگزارکننده انتخابات و اعتماد بخشیدن به مردم درباره نهادهای دموکراتیک، تحقق عدالت در سازوکار انتخابات، همه اینها اولویت های ائتلاف اصلاح است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت نگاه ائتلاف اصلاح و سازندگی با نگاه ائتلاف بناء به موضوع الحشد الشعبی و نگرانی ها درباره آینده این گروه به عنوان یک گروه مستقل مسلح گفت در هر حال، کشور نهادهای امنیتی مشخصی دارد و مهم این است که این نیروها همه زیر نظر یک ستاد باشد و از یک فرمانده که فرمانده کل نیروهای مسلح است دستور بگیرد و مسئولیت ها و اختیارات نهادهای سیاسی از نهادهای نظامی باید دقیقا تفکیک و مشخص شود.

حکیم: کابینه عراق به زودی تکمیل می شود


سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی در ادامه جلسه پرسش و پاسخ در نشست «انجمن سلیمانیه» افزود گاهی دخالت هایی ازسوی نهادهای نظامی در امور سیاسی دیده می شود که تا حدی طبیعی است و به هرحال عراق تازه از جنگ درآمده اما مهم آن است که به وضوح این وضعیت را زیر نظر داشته باشیم و همه با هم تلاش کنیم.

وی تأکید کرد موضوع تکمیل کابینه عراق تا چند هفته و بلکه چند روز دیگر حل وفصل خواهد شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین درباره تجربه سیاسی خود درخصوص تشکیل نهاد سیاسی نوپا از نیروهای جوان نیز سخن گفت و تأکید کرد: «مسئله این بود که ما متوجه تفاوت واقعیت ها بودیم، می دیدیم که نسلی تازه برمی آید و نیروهای سیاسی سنتی نمی توانند با آن برخورد داشته باشند. تلاش ما برای نوسازی نهاد سابق با مخالفت و حساسیت مواجه شد، یا باید نظام داخلی را تغییر می دادیم یا خود می رفتیم برای تشکیل نیرویی تازه، به نظر بسیاری این کار عجیب بود که نهادی جاافتاده و باسابقه را ترک کنیم و به سمتی که معلوم نبود کجاست برویم».

وی افزود که نسل جدید و جوانان کشور نیازمند نیروهای سیاسی‌ای هستند که بتواند این نسل جدید را بپذیرد و درها را به رویشان باز کند و مایه افتخار است که صدها نیروی جوان با کمک جریان حکمت توانسته اند نقش اجتماعی و سیاسی بر عهده داشته باشند.

حکیم افزود جریان حکمت توانست نشان دهد که حزب بدون کمک دولت می تواند بماند و عمل کند و مؤثر باشد و تأکید کرد بعد از یک سال و نیم احساس می کنیم که اقدام ما درست و در زمان مناسب بوده است.

وی در ارزیابی عملکرد دولت در سیاست خارجی و حفظ تعادل منطقه ای گفت چالش داعش باعث شد که جهان در کنار عراق بایستد و این راه را برای گسترش روابط باز کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تقدیر از دولت «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر سابق عراق که آغازگر این تحول بود، گفت رئیس جمهور جدید عراق نماینده عراق در سطح بین المللی شد و نخست وزیر هم متوجه اهمیت تعادل در روابط با همه کشورهاست وی افزود عراق باید برنامه ای فراگیر برای همکاری با همه کشورهای منطقه داشته باشد «این برنامه از اردن شروع شد، باید همین کار را با ایران و ترکیه و عربستان و مصر و دیگران هم داشته باشیم.»

حکیم افزود هفته آینده رئیس جمهور ایران در عراق خواهد بود و اطمینان داریم که دو کشور می توانند به توافقات خوبی برای گسترش روابط دست یابند.

رهبر ائتلاف اصلاح و سازندگی تأکید کرد که موضوع دیگر حضور عراق در عرصه حل مسائل منطقه و رفع مشکلات کشورهای منطقه است و دستگاه سیاست خارجی عراق با امکانات و اهمیت و جایگاه ویژه عراق باید بتواند ابتکار عمل را در این عرصه به دست بگیرد.

سیدعمار حکیم همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای خارجی در عراق و موضع ائتلاف اصلاح و سازندگی گفت صرف نظر از اظهارات رسانه ای، همه نیروهای سیاسی اتفاق نظر دارند که تشخیص نیازمندی یا بی نیازی عراق به ائتلاف بین المللی بر عهده دولت عراق است. وی افزود همه مقامات کشور تأکید کرده اند که عراق نیازمند کمک های لجستیک و آموزشی است و این یعنی نیروهای سیاسی متوجه این نیاز هستند.

وی ادامه داد البته همه نیروها و مقامات سیاسی «نه»ها و نکات و اعتراضاتی هم دارند که بجاست، مثلاً وقتی رئیس یک کشور خارجی می‌گوید نیروهایمان را از سوریه به عراق می بریم بدون آنکه هیچ هماهنگی با عراق شده باشد، طبعا این خلاف توافقنامههاست و همه با آن مخالفند.

حکیم تصریح کرد وقتی یک مقام خارجی می‌گوید که ایران را از عراق زیر نظر داریم این خلاف نص صریح قانون است و نیروهای سیاسی مطلقا آن را نخواهند پذیرفت، همچنین راه اندازی پایگاه های ثابت، «همه اینها مواردی است که هم نیروهای سیاسی با آن مخالف اند، هم دولت آن را نمی پذیرد، هم با توافق دو کشور تناسبی ندارد.»

پربیننده ترین خبرها