یک خبر چند خط تحلیل؛

آینده الجزایر و بوتفلیقه

آینده الجزایر و بوتفلیقه
دوشنبه 20 اسفند 1397 - 13:04

العالم _ آفریقا

خبر:

با گذشت سه هفته از ناآرامی ها در الجزایر همچنان هیچ یک از دو طرف از مواضع خود کوتاه نیامده اند در این میان سخن از راه حلی میانه جهت برون رفت از بحران روزنه هایی از امید را نوید می دهد.

تحلیل:

  • تحولات 3 هفته ای الجزایر نشان می دهد هیچ یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیستند. مخالفین کاندیداتوری بوتفلیقه برای بار پنجم، استدلال می کنند شرایط جسمانی و ضعف و پیری مانع انجام وظایف اوست و در مقابل بوتفلیقه رضایت داده است تا پس از برگزاری انتخابات در فرصتی یک ساله انتخابات جدید برگزار کند و قدرت را واگذار کند. بازگشت دیروز بوتفلیقه از سوییس در میان تظاهرات گسترده در این کشور اصرار هر دو طرف بر مواضعشان را مجددا تایید کرد.

  • در حالی که ارتش بر اوضاع امنیتی کاملا تسلط دارد رفتار اعتراضی عمدتا مسالمت آمیز مردم تا این زمان باعث شده است تا آن چنان که برخی تحلیلگران پیش بینی می کردند وقوع مساله ای بنام "انقلاب عربی" در الجزایر دور از ذهن قرار بگیرد. البته تجربه مردم و مسئولان الجزایری و خوف آنان از تکرار ناآرامی ها و نا بسامانی ها در زمان انقلاب برای استقلال از یکسو و جنگ های داخلی دهه های گذشته در این خصوص تاثیری پررنگ داشته است.
  • به نظر می رسد در شرایط کنونی گزینه محتمل و البته احیانا مرضی الطرفین این باشد که چند ماه حکومت بوتفلیقه ادامه پیدا کند و درخلال این مدت مساله انتخابات وانتقال قدرت بشکلی قانونی وبدور ازخشونت وتنش عملیاتی شود. بنظر میرسد این راه حل بتواند هم مردم را ازخیابانها به خانه ها هدایت کند وهم ایده های بوتفلیقه را برای اینده الجزایر عملیاتی کند

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها