پس از بازگشت بوتفلیقه؛

همه سناریوها برای حل بحران الجزایر

همه سناریوها برای حل بحران الجزایر
دوشنبه 20 اسفند 1397 - 12:47

دفتر ریاست جمهوری الجزایر از بازگشت عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور به این کشور خبر داد.

العالم - آفریقا

پیش از آن، رسانه های الجزایری اعلام کرده بودند که هواپیمای بوتفلیقه در فرودگاه نظامی الجزایر فرود آمد. پیش از این، بوتفلیقه بارها مسیر هوایی میان ژنو سوئیس و پایتخت الجزایر را طی کرده است.

اما الجزایری که رئیس جمهوری این کشور امشب به آن جا بازگشت، با الجزایری که عبدالعزیز بوتفلیقه طی دو دهه گذشته آنرا شناخته است، خیلی تفاوت دارد.

اکنون میادین و خیابان های الجزایر مملو از تظاهرکنندگان و معترضانی است که در نبود بوتفلیقه در کشور، به خیابان ها ریخته اند.

استقبالی که بوتفلیقه در بیمارستان های ژنو از طرف پزشکان و پرستاران با ان مواجه شده، با استقبالی که مردم خودش در خیابان ها از او کرده اند، متفاوت است. پزشکان و کادر پزشکی در بیمارستان های سوئیس برای بوتفلیقه آرزوی سلامتی و بهبود وضعیت می کنند، اما مردم کشورش در خیابان ها با حضور وی درقدرت برای پنجمین دوره ریاست جمهوری مخالفند.

چهار سناریوی احتمالی پس از بازگشت بوتفلیقه به کشور وجود دارد،

اول : اصرار بوتفلیقه به نامزدی خود برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری .

قطعاً این گزینه، بر شدت بحران سیاسی در الجزایر خواهد افزود و موجب تشدید درگیری میان مخالفان نامزدی بوتفلیقه و نیروهای ارتش و امنیتی و نخبگان سیاسی می شود که طرفدار نامزدی وی هستند.

سناریوی دوم: برکنار کردن دولت و تاخیر انتخابات ضمن روند گفت و گوی فراگیر ملی است که همه قدرت های حاکم را به سر و سامان دادن اوضاع خود تشویق کند و برای تشکیل جامعه و قدرتی پس از بوتفلیقه طی توافق هایی با ابعاد مختلف تلاش کند.

برخی رسانه های الجزایری از این سناریو سخن گفته اند. پایگاه دزایر پرس به نقل از برخی منابع که آن ها را آگاه توصیف کردند، نوشت تصمیمی مبنی بر برکناری نخست وزیر و اجرای تغییرات گسترده دولتی و تعویق در برگزاری انتخابات مقرر تا ماه آینده اتخاذ شده است.

این رسانه ها تاکید کردند که این تصمیمات پس از بازگشت بوتفلیقه از ژنو اعلام خواهد شد.

خارج شدن بوتفلیقه از عرصه سیاسی و اجازه دادن به امور برای حرکت در مسیر گفت و گو و توافق میان گروه های سیاسی به منظور سر و سامان دادن به وضعیت سیاسی که این راه کار از لحاظ واقعی، بعید به نظر نمی رسد، اگر چه اعلام آن در نتیجه دیوارهای سیاسی و نظامی که اطراف این مرد 82 ساله را گرفته است، دشوار به نظر می رسد.

سناریوی سوم: بازگشت موسسه نظامی برای به دست گرفتن مجدد قدرت است و درصورتیکه بوتفلیقه حاضر نشود از نامزد شدن انصراف دهد و مردم همچنان به خواسته خود مبنی بر کنار رفتن وی از قدرت پایبند باشند، این احتمال وجود دارد. دراین صورت ، احتمال درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی تشدید می شود و این فرصت برای ارتش به وجود می آید که بار دیگر به طور مستقیم قدرت را در دست بگیر و دوره انتقالی را تحمیل کند تا حکومتی دیگر با خصوصیاتی از دوره بوتفلیقه روی کار آید.

واقعیت این است که الجزایر نمی تواند آرای میلیون ها الجزایری را که در خیابان های بزرگ شهرهای این کشور به دنبال زندگی سیاسی جدید با پویایی بیشتر و با رنگ و بوی دموکراسی هستند، نادیده بگیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها