محاکمه جاسوسان اماراتی در کشور عمان

محاکمه جاسوسان اماراتی در کشور عمان
سه شنبه 21 اسفند 1397 - 12:05

به نوشتۀ یک خبرنگار عمانی به نام "المختار الهنائی" در شبکه توئیتر؛ اخبار غیرموثق حاکیست که دستگاه قضایی عمان دیروز دوشنبه محاکمۀ چند افسر اماراتی را به اتهام جاسوسی آغاز کرد که 2 شهروند عمانی نیز به اتهام "همدستی" محاکمه می شوند.

العالم - جهان اسلام

الهنائی در صفحۀ توئیتری خود نوشت : دادگاه تجدیدنظر در مسقط پایتخت عمان روز دوشنبه به بررسی پرونده 5 اماراتی و 2 شهروند عمانی پرداخت که چند نفر از متهمان اماراتی افسر هستند. برخی از این متهمان اواخر نوامبر 2018 بازداشت شدند و به دادستانی کل تحویل داده شدند.

الهنائی گفت : جلسۀ دادگاه غیرعلنی برگزار شد و حاضرین در جلسه فقط وکلای مدافع و خویشاوندان متهمان بودند و من درخواست حضور در جلسه محاکمه را دادم ولی جواب دریافت نکردم.

توئیت های الهنائی که یک فعال سیاسی نیز است و اصلاح طلب نامیده می شود، نشان می دهد که دولت عمان نوامبر 2018 از وجود گروهک جاسوسی مطلع شد گروهکی که ریاستش به دست یک افسر اماراتی به نام "بن مشروم الکعبی" و چند عموزاده اش بود.

این اولین بار نیست که یک گروهک جاسوسی اماراتی در عمان متلاشی می شود، البته اگر این خبر تأیید شود؛ زیرا دولت مسقط ابتدای سال 2011 نیز از متلاشی کردن یک گروهک جاسوسی اماراتی خبر داد که اعضای این گروهک متصدی سمت های بالایی در دستگاه های امنیتی، دفتر پادشاهی، نیروهای مسلح و کاخ پادشاهی بودند.

امارات متهم به مداخله در چند منطقۀ مرزی عمان خصوصاً استان "مُسَنْدَم" است. استان مسندم در شمال عمان قرار دارد و مشرف بر تنگۀ مهم هرمز است و از همه طرف توسط خاک امارات محاصره شده است. ابوظبی معتقد است که استان مسندم بخشی از خاک امارات است و عمانی ها این استان را اشغال کرده اند. ابوظبی قبایل ساکن استان مسندم را علیه دولت عمان تحریک می کند و تاکنون به تعداد زیادی از ساکنین این استان تابعیت اماراتی و اموال کلانی داده است تا آنها را علیه نظام مسقط بشوراند. امارات همچنین متهم به مداخله در امر جانشینی سلطان قابوس است و این در حالیست که هنوز جایگزین خاصی برای جانشینی سلطان قابوس معرفی نشده است.

پربیننده ترین خبرها