نایب رییس دوم مجلس: مجمع تشخیص نمی تواند به مصوبه مجلس ایراد بگیرد

نایب رییس دوم مجلس: مجمع تشخیص نمی تواند به مصوبه مجلس ایراد بگیرد
سه شنبه 21 اسفند 1397 - 12:09

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی تواند به مصوبه مجلس ایراد بگیرد، اگر مجمع بخواهد بعد از تصویب مصوبات مانند شورای نگهبان عمل کند و بگوید آن را اصلاح کنید این اقدام خلاف قانون اساسی است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

علی مطهری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس هنگام بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال 98 کل کشور افزود: اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق در مصوبات بودجه سال آینده انجام داده پس از ایراداتی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته است.
وی ادامه داد: ما معتقدیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی تواند به مصوبه مجلس ایراد بگیرد، اگر مجمع بخواهد بعد از تصویب مصوبات در مجلس مانند شورای نگهبان عمل کند و بگوید شما باید این مصوبات را اصلاح کنید این خلاف قانون اساسی است.
وی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان تصویب یک طرح یا لایحه می تواند نظر خود را در کمیسیون یا صحن اعلام و مجلس آن را اعمال کند، اما بعد از این که مجلس طرح یا لایحه ای را مصوب کرد این که مجمع بخواهد مصوبه مجلس را مانند شورای نگهبان بررسی کند و بگوید با این اصلاح مخالف است و مجلس باید عینا به این شکل اصلاح کند، این خلاف اصل 112 قانون اساسی است و مجلس نباید وارد این موضوع شود. تصمیم با مجلس است.
وی ادامه داد: اگر این موضوع باب شود دو شورای نگهبان خواهیم داشت و این خلاف قانون اساسی است.
مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس که ریاست جلسه علنی امروز مجلس را بر عهده داشت نیز در پاسخ به این سخنان مطهری گفت: به دلیل آن که شورای نگهبان اصلاحات را به مجلس فرستاده، ما جواب این شورا را ارجاع می دهیم، ما مصوبات را عینا فرستادیم و اصرار کردیم و دیگر به مجلس باز نمی گردد.
در این هنگام، مطهری تاکید کرد: شورای نگهبان نظر مجمع را بررسی نمی کند و عینا به مجلس ارسال می کند، اگر شورای نگهبان هم نظر مجمع را بررسی کند و بگوید نظر ما هم همین است قبول داریم.
پزشکیان نیز پاسخ داد: مجلس بر مصوبه خود اصرار دارد در نتیجه اگر عینا ارجاع شد، به مجمع می فرستیم، ما بر مصوبه خود اصرار داریم.
در ادامه مطهری اظهار داشت: این روند برای آینده خطرناک است.
مجلس امروز 11 ایراد شورای نگهبان به لایحه بودجه سال 1398 کل کشور را بررسی کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها