ظریف: ایران و عراق می‌توانند رکن امنیت و همکاری در منطقه باشند

ظریف: ایران و عراق می‌توانند رکن امنیت و همکاری در منطقه باشند
پنج‌شنبه 23 اسفند 1397 - 14:56

وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر ایستادگی کشورش در کنار ملت و دولت عراق، تصریح کرد، دو کشور در حال بررسی گذر از مرحله مبارزه مشترک با افراطگرایی به مرحله سازندگی مشترک هستند.

العالم- ایران/ سیاسی

محمد جواد ظریف در حاشیه سفر اخیر به عراق، در گفت‌وگو با شبکه خبری «بی.بی.سی» گفت، ایران و عراق می‌توانند رکن امنیت و همکاری منطقه باشند.

ظریف گفت، «رئیس جمهور روحانی منتظر بود که بعد از پیروزی ملت عراق بر تروریسم و افراطی‌گری به این کشور سفر کند. ما افتخار می‌کنیم که به هنگام این سختی‌ها و همچنین بعد از پیروزی سیاسی‌شان، کنار ملت عراق ایستادیم. انتخابات اخیر در عراق، سمبلی از پختگی دموکراسی در عراق بود».

وزیر خارجه تأکید کرد: اتحاد ما فراتر از مرزهای قومی، دینی و مذهبی است. رئیس جمهور روحانی دید که فرصت برای سفری رسمی مهیاست تا با برادران عراقی بررسی کنیم که چطور می‌توانیم از مرحله مبارزه مشترک به مرحله سازندگی مشترک برسیم. این به نفع دو کشور و منطقه است. عراق و ایران می‌توانند رکن امنیت و همکاری در منطقه باشند.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی این سفر را به تحریم‌های آمریکا مربوط می‌دانند و از طرفی دیگر حرف‌وحدیث‌هایی هست از روابط متشنج با عربستان سعودی و همچنین تلاش ایران برای اینکه عراق نقش فعالی در شکستن تحریم‌های ایران ایفا کند، گفت، ایران هیچ گاه تلاش نکرده که رد پایی بزرگ از خودش در منطقه بر جا بگذارد. معتقدیم که منطقه به همکاری همه طرف‌ها نیاز دارد. ما راهبردی منطقه‌ای داریم به نام «منطقه قوی» نه کشور یا مردان قوی.

پربیننده ترین خبرها