سئول: بازسازی پایگاه پرتاب موشکی دوربرد کره‌شمالی به اتمام رسیده است

سئول: بازسازی پایگاه پرتاب موشکی دوربرد کره‌شمالی به اتمام رسیده است
شنبه 10 فروردين 1398 - 19:43

سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی در پارلمان این کشور اعلام کرد کره‌شمالی بازسازی پایگاه موشکی دوربرد خود را به اتمام رسانده و غنی‌سازی اورانیوم را نیز از سر گرفته است.

العالم _ آسیا

آژانس جاسوسی کره‌جنوبی اعلام کرد، کره‌شمالی کار بازسازی پایگاه پرتاب موشک دوربرد «دونگ‌چانگ-ری» را به اتمام رسانده است و غنی‌سازی اورانیوم نیز در نیروگاه «یونگ‌بیون» این کشور از سر گرفته شده است. این نهاد اعلام کرد در حال تحقیق در خصوص حمله به سفارت کره‌شمالی در اسپانیا است.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، «پیونگ‌یانگ» کار بازسازی این پایگاه پرتاب موشکی را در ماه فوریه سال جاری میلادی و پیش از آغاز گفت‌وگوی دوم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در ویتنام آغاز کرد.

به گفته قانونگذاران پارلمان کره‌جنوبی، «ساه هون» رئیس سرویس اطلاعات ملی این کشور (NIS)، روز جمعه در نشست کمیته اطلاعاتی پارلمان این کشور مدعی شد: «[کره] شمالی کار بازسازی را پیش از نشست هانوی شروع کرده بود. نمی‌توانیم تأیید کنیم معنای این کار چیست».

کره‌شمالی در ماه جولای ۲۰۱۸ جداسازی قطعات این پایگاه موشکی را آغاز کرد. این اقدام پس از انجام اولین گفت‌وگوی کیم و ترامپ در ماه ژوئن همان سال در «سنگاپور» صورت گرفت. اما با شکست این مذاکرات در دور دوم گفت‌وگوها در ویتنام، سرویس‌های اطلاعاتی «سئول» در ماه جاری میلادی گزارش دادند پیونگ‌یانگ در حال بازسازی این پایگاه است و تحرکاتی را در آن مشاهده کرده‌اند.

رئیس سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی همچنین گفته است، نیروگاه هسته‌ای یونگ‌بیون واقع در شمال پیونگ‌یانگ، غنی‌سازی اورانیوم را در سطح «فعالیت عادی» از سر گرفته است. این در حالی است که اواخر سال گذشته میلادی فعالیت راکتور ۵ مگاواتی این نیروگاه متوقف شده بود.

چند روز پیش از شروع دور دوم مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی، گروهی به سفارت کره‌شمالی در اسپانیا حمله کردند اما NIS، هیچ جزئیاتی در این خصوص ارائه نکرد و تنها اعلام کرد مقامات اسپانیایی درحال رسیدگی به این موضوع هستند.

این نهاد امنیتی اشاره کرد: «از آن‌جا که احتمال دخالت افرادی با ملیت آمریکایی یا کره‌جنوبی وجود دارد، به دقت بر این پرونده نظارت داریم».

NIS همچنین تأکید کرد: «ممکن است یک نفر از کره‌جنوبی [جزو حمله کنندگان] باشد، اما چیزی تأیید نشده است». همچنین افزود در این خصوص با اسپانیا در حال تبادل‌نظر هستیم.

گروه «دفاع مدنی چئولیما» که از مخالفان رهبر کره‌شمالی به‌شمار می‌رود مسئولیت این حمله را پذیرفت و اعلام کرد اطلاعات به‌دست ربوده‌شده از این سفارت را با «اف‌بی‌آی» به اشتراک گذاشته است.

NIS اعلام کرد همچنان در حال گردآوری اطلاعات درمورد این گروه است که به‌نظر می‌رسد به‌صورت سازمانی شبکه‌ای فعالیت دارد.

همچنین پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ان» ماه جاری میلادی اعلام کرد: «تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که احتمالا کره شمالی در حال آماده شدن برای شلیک یک موشک یا پرتاب ماهواره به فضا در آینده نزدیک است». تصاویر استنادی سی‌ان‌ان، تصاویر شرکت «دیجیتال گلاب» نشان می‌دهد که فعالیت‌ها در تأسیسات «سانومدونگ» واقع در حومه پایتخت کره شمالی تشدید شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان آنکه رابطه‌اش با کیم، «کماکان خوب است» گفته در صورتی که کره شمالی آزمایش‌های تسلیحاتی‌اش را از سر بگیرد ناامید خواهد شد. در حالی که کره شمالی در ماه‌های گذشته گام‌های متعددی در جهت خلع سلاح اتمی خود برداشته، آمریکا همچنان به اعمال تحریم علیه این کشور ادامه داده و حتی این تحریم‌ها را تشدید هم کرده است. واشنگتن می‌گوید تنها زمانی تحریم‌های پیونگ‌یانگ را رفع می‌کند که این کشور به طور کامل خلع سلاح شده باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها