نیمی از رهبران عرب در نشست امروز تونس حضور نخواهند داشت

نیمی از رهبران عرب در نشست امروز تونس حضور نخواهند داشت
يکشنبه 11 فروردين 1398 - 09:35

سی امین نشست اتحادیه عرب در حالی امروز (یکشنبه) آغاز به کار می کند که حدود نیمی از رهبران کشورهای عربی در آن غایب خواهند بود.

العالم ـ آفریقا

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، این نشست تنها با حضور 12 نفر از رهبران کشورهای عربی برگزار خواهد شد.
به استثنای «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه که عضویت کشورش از سال 2011 در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده است، شمار زیادی از رهبران عربی دیگر در اجلاس سران حضور نخواهند داشت.
«عبدالفتاح السیسی» «عمر البشیر» و «عبدالعزیز بوتفلیقه» رؤسای جمهوری مصر، سودان و الجزایر، «سلطان بن قابوس» سلطان عمان، «حمد بن عیسی آل خلیفه» و «محمد ششم» شاه بحرین و مغرب و «خلیفه بن زاید» رئیس امارات از غایبان سی امین اجلاس سران اتحادیه عرب در تونس خواهند بود.
بررسی موضوع به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان سوریه توسط ترامپ در دستور کار این اجلاس قرار دارد.
از دیگر موضوعات مهم اجلاس سران اتحادیه عرب در تونس، بررسی مساله فلسطین، اوضاع لیبی، سوریه و یمن، حمایت از توسعه سودان و دخالت های ترکیه در شمال عراق است.
در این نشست سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و عبدالله دوم شاه اردن، تمیم بن حمد ال ثانی امیر قطر، صباح الأحمد الجابر امیر کویت،«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، «فائز السراج» رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی، الباجی قائد السبسی رئیس جمهوری تونس، برهم صالح رئیس جهوری عراق، میشل عون رئیس جمهوری لبنان، إسماعیل عمر جیله رئیس جمهوری جیبوتی، محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهوری موریتانی و عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن حضور خواهند داشت.
در این اجلاس «عوض محمد بن عوف» معاون اول البشیر، «عبدالقادر بن صالح» رئیس مجلس الجزایر جایگزین بوتفلیقه، «اسعد بن طارق» معاون روابط و همکاری بین المللی نخست وزیر عمان به عنوان نماینده سلطان قابوس و «محمد بن مبارک آل خلیفه» معاون نخست وزیر بحرین نیز به نمایندگی از این کشور در اجلاس تونس حضور خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، چهار کشور مصر، مغرب، جزایر کومور و سومالی، سطح نمایندگی خود برای شرکت در این اجلاس را تاکنون اعلام نکرده اند.
امارات برخلاف دوره های گذشته در این نشست بسیار ضعیف حضور خواهد یافت و «حمد الشرقی» حاکم امارت نشین الفجیره (یکی از ایالت های هفتگانه این کشور) و عضو شورای عالی فدرال به نمایندگی از این کشور جنوبی حاشیه خلیج فارس در این اجلاس شرکت خواهد کرد .
این سومین باری است که تونس میزبان اجلاس سران اتحادیه عرب است. این کشور در سال های 1979 و 2004 نیز میزبان این نشست بوده است.

پربیننده ترین خبرها