تازه‌ترین اخبار بارندگی کشور/ خودداری از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب / احتمال تداوم سیلاب در استان گلستان

تازه‌ترین اخبار بارندگی کشور/ خودداری از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب / احتمال تداوم سیلاب در استان گلستان
دوشنبه 12 فروردين 1398 - 09:42

سازمان هواشناسی کشور هشدار داده روز دوشنبه ۱۲ فروردین تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

براساس هشدار سازمان هواشناسی، برای بسیاری از نقاط کشور گبار باران با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلاب و طغیان رودخانه ها از جمله در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس. در استانهای مرکزی، جنوب قم، زنجان، همدان و طی بعد از ظهر و شب دامنه های البرز در استانهای تهران، البرز، قزوین و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیلها پیش بینی می‌شود.

همچنین بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیرهای کوهستانی و گردنه های برفگیر دامنه های البرز در شمال و نقاط مرتفع جاده های کوهستانی زاگرس در شمالغرب و غرب کشور بطور موقت با بارش برف پیش بینی می شود و احتمال انسداد موقت جاده وجود دارد و آبهای خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی یکشنبه و دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی می شود.
سازمان هواشناسی برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر را توصیه کرده است:

تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مکانهای مستعد سیلاب جدا خودداری و از فعالیتهای کوهنوردی اجتناب شود. محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود.

احتمال ذوب برف و تداوم سیلاب در روزهای آینده در گلستان

علی نظری شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سطح پوشش برف حوضه گرگانرود و قره‌سو بر اساس اطلاعات حاصله از پژوهشگاه فضایی ایران، در حدود 3 هزار و 700 کیلومتر مربع است و به صورت میانگین ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان نیز حدود یک متر برآورد می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: احتمال ذوب برف در حوضه گرگانرود و قره‌سو و تداوم سیلاب در روزهای آینده در استان گلستان وجود دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به عملیات برف‌سنجی و چگالی برف موجود، پتانسیل تولید رواناب حاصل از ذوب برف حدود 220 میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

به گزارش تسنیم، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان تصریح کرد: با توجه به اخطاریه هواشناسی مبنی بر وجود سامانه بارشی در استان و وزش باد در صورت افزایش شدید دما و ذوب ناگهانی پوشش برف، امکان افزایش آبدهی رودخانه ها و ایجاد سیلاب در حوضه گرگانرود محتمل است.

نظری گفت: از هم استانی‌ها تقاضا داریم همچنان از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و نقاطی که مستعد جاری شدن سیل است، خودداری کنند.

پربیننده ترین خبرها