یک خبر چند خط تحلیل؛

نشست بعدی اتحادیه عرب، مجلس ترحیم آن خواهد بود

نشست بعدی اتحادیه عرب، مجلس ترحیم آن خواهد بود
دوشنبه 12 فروردين 1398 - 19:29

العالم ـ جهان اسلام

خبر:
*دیروزیکشنبه نشست اتحادیه عرب درتونس بدون هیچ دستاوردی بکار خود پایان داد تا همگان به این باور برسند که ازاین اتحادیه جز یک نعش کم جان هیچ چیز باقی نمانده است.
تحلیل:
- نشست دیروز اتحادیه عرب درتونس بدون حضور روسای جمهور و پادشاهان کشورهای الجزایر، سودان، عمان، بحرین، مغرب و امارات تشکیل شد اما قبل از انکه حاوی پیام روشنی برای دنیای خارج باشد ازتفرقه دول عربی خبر می دهد و این حقیقت را متذکر می شود که حتی برای صاحبان - اعم ازموسسان وپیوستگان به ان - اتحادیه ای بنام اتحادیه عرب از هیچ اهمیتی برخوردار نیست. عدم حضور برخی ازروسای کشورهای عربی در اجلاس تونس در کنار ترک جلسه ازسوی امیر قطر و نیمه کاره رها شدن نشست از سوی شاه سعودی جملگی حکایت از بی اعتباری این نشست داشت.
- درحالی که پیش از این موجودیتی بنام اسرائیل وت هدیدات ناشی از ان عاملی اساسی درگرد هم امدن اعضای اتحادیه عرب محسوب می شد، مسائلی چون "مسابقه برخی از دول عربی در عادی سازی روابط با اسرائیل"همدلی برخی از انان با "معامله ترامپ" و بلاخره بوس و کنار تعدادی از ایشان با نتانیاهو در اجلاس اخیر "ورشو"نشان داد مقوله ای بنام فلسطین در نگاه برخی از اعضای اتحادیه عرب کارویژه سابق خود را در جهت وحدت بخشی به ایشان ازدست داده است. اگرچه از ابتدای طرح مساله فلسطین نیز برخی بر این باور بوده اند که جانبداری این دسته از کشورها از مبارزات فلسطینی شعاری کاملا توخالی و گونه ای فرصت طلبی بوده است
- طنز تلخ نشست دیروز تونس در مساله برسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندیهای جولان خلاصه می شد جایی که جمله شرکت کنندگان بر حق سوریه در حاکمیت برجولان تاکید کردند اما نه متعرض ترامپ شدند و نه به صندلی خالی سوریه – صاحب اصلی این حق- اعتنا کردند. در بی خاصیت بودن نشست دیروز اتحادیه عرب همین بس که عالم رسانه از عکسها و فیلمهای خواب الوده و بخواب رفته نمایندگان رسمی 450 میلیون عرب منفجر شد. ایا اسرائیل با قریب به 6 میلیون جمعیت می تواند از هشدارها و تشرهای این جماعت بترسد؟ احتمالا نشست بعدی اتحادیه عرب بزودی باهدف گرامیداشت یاد و خاطره ان برگزار خواهد شد اینکه در کجا و دقیقا کی خدا می داند.

پربیننده ترین خبرها