مخالفت پارلمان انگلیس با طرح‌های جایگزین برگزیت

مخالفت پارلمان انگلیس با طرح‌های جایگزین برگزیت
سه شنبه 13 فروردين 1398 - 05:18

نمایندگان مجلس عوام انگلیس که تاکنون سه بار با طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده‌اند، دوشنبه شب با شرکت در چهار رای گیری مختلف باز هم نتوانستند درباره خروج از بن بست برگزیت به توافق برسند.

العالم - اروپا

در این رای گیری طرح ماندن در اتحادیه گمرکی اروپا با اختلاف 3 رای رد شد و طرح پیوستن به بازار مشترک اروپا و توافق بر سر مقررات گمرکی هم با اختلاف 21 رای شکست خورد.

طرح همه پرسی درباره توافقنامه نهایی برگزیت هم با اختلاف 12 رای نیاورد و به این ترتیب کلاف برگزیت باز هم گره خورد.

قانون گذاران انگلیس هفته گذشته بر خلاف تمایل دولت، به طرح انتقال قدرت تصمیم‌گیری درباره برگزیت، از دولت به پارلمان رأی موافق دادند. چهارشنبه گذشته، نمایندگان درباره هشت طرح جایگزین برگزیت رای گیری کردند اما هیچ کدام از آنها هم رای نیاورد.

در همین حال، تومار الکترونیکی توقف برگزیت که در تارنمای پارلمان ثبت‌شده تاکنون بالغ ‌بر 6 میلیون امضاء جلب کرده و بیشتر نتایج نظر سنجی ها حاکی از آن است که مردم انگلیس از خروج از اتحادیه اروپا پشیمان شده‌اند.

بااین‌حال دولت انگلیس این درخواست را رد و عنوان کرده است: دولت به نتیجه همه‌پرسی سال 2016 میلادی احترام می‌گذارد و از طریق همکاری با پارلمان تلاش می‌کند تا به یک توافق درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا دست پیدا کند.

تحولات سیاسی انگلیس در واپسین روزهای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شتاب تندی گرفته است. قانون گذاران هفته گذشته برای سومین بار با موافقتنامه دولت مخالفت کردند و «ترزا می» بین برگزاری چهارمین رای گیری مجدد درباره طرح برگزیت دولت، یا انتخابات سراسری دوئل می کند.

شورای اروپا که برای تمدید دو ماهه برگزیت تا هفته گذشته به دولت فرصت داده بود تا طرح برگزیت را به تائید پارلمان برساند، در واکنش به مخالفت مجدد پارلمان، خواستار برگزاری نشست اضطراری سران اروپا شده است.

اگر نخست وزیر انگلیس تا قبل از برگزاری این نشست طرح متفاوتی را ارائه دهد، این احتمال وجود دارد که اتحادیه اروپا با تمدید طولانی تر برگزیت موافقت کند، در غیر این صورت این کشور به ناچار در تاریخ 12 آوریل از اتحادیه اروپا بدون توافق خارج می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها