یک خبر چند خط تحلیل؛

نقشه امارات و فرانسه برای جلوگیری از دستیابی مردم الجزایر به خواسته های خود

نقشه امارات و فرانسه برای جلوگیری از دستیابی مردم الجزایر به خواسته های خود
چهارشنبه 14 فروردين 1398 - 20:22

العالم - آفریقا

خبر:

کرملین خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت در الجزایر بدون مداخلات خارجی شد. این در حالیست که عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر از قدرت کناره گیری و استعفا کرد و شورای قانون اساسی این کشور به پارلمان مساله خلأ کرسی ریاست جمهوری را براساس ماده 202 قانون اساسی اعلام کرد.

تحلیل:

- همگان می دانند که الجزایر در نقشۀ ژئوپلتیک جهان از اهمیت بسزایی برخوردار است و یک وزنۀ راهبردی به شمار می آید. گذشته از این؛ الجزایر در نزدیکی قاره اروپا قرار دارد و ارتش الجزایر جزء 25 ارتش قدرتمند جهان محسوب می شود. از همین رو می توان به علل توجه جهان به الجزایر و وجود نگرانی از تکرار سناریوی لیبی در الجزایر پی برد.

- هشدارهای روسیه درباره مداخلۀ خارجی در الجزایر بیهوده نیست زیرا فرانسه می کوشد که همچون گذشته الجزایر را به سیطرۀ خود دربیاورد. امارات نیز در این امر با فرانسه همدستی می کند و با کمک چند کشور عربی دیگر یک اتاق عملیات مشترک برای به دست گرفتن کنترل الجزایر تشکیل داده است. به نوشتۀ روزنامه فرانسوی "موند افریک"؛ امارات تلاش می کند که از حرکت آزادیخواهانه مردم الجزایر بهره برداری کند و آن را به نفع خود به پایان ببرد.

- سایت اینترنتی "عربی پست" هم به نقل از منابع آگاه نوشت: محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با همدستی فرانسه و عربستان سعودی تلاش می کنند که جایگزینی را به جای بوتفلیقه پیدا کنند. عربی پست افزود : محمد بن زاید "حمد المزروعی" را به سمت نمایندۀ ویژۀ خود در امور حرکت مردمی الجزایر منصوب کرده است تا بتواند با ارتش الجزایر ارتباط برقرار کند و ارتش را وادار به مداخله و روی آوردن نظامی به جای نظام بوتفلیقه کند.

- با توجه به خطراتی که پیش روی الجزایر است، این کشور با اتفاقات جدیدی روبرو خواهد شد ولی ملتی که میلیون ها نفر از آنها برای دستیابی به دمکراسی به خیابان ها آمده اند، به خوبی نشان داده است که در برابر همۀ خطرات خواهد ایستاد و پیروز خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها