تازه ترین اخبار از تحولات میدانی لیبی؛

تشدید درگیری در لیبی و اصرار حفتر برای تصرف پایتخت

شنبه 17 فروردين 1398 - 17:04

علاوه بر اینکه محافل بین المللی تشدید درگیری در لیبی را محکوم کرده اند اما به رغم دعوت های محافل منطقه ای و بین المللی، درگیری بین نیروهای خلیفه حفتر و نیروهای تابع دولت وفاق به ریاست فایز السراج در مناطق حومه طرابلس ادامه دارد.

العالم - لیبی

منابع امنیتی اعلام کردند که مناطق "سوق الخمیس"، "السائح" و "سوق السبت" و قصب بن غشیر واقع در جنوب پایتخت همچنان صحنه درگیری هستند. کما اینکه ده ها تن از افراد حفتر هم به اسارت درآمده و تجهیزات و ادوات آنها نیز به غنیمت گرفته شده اند.

مقامات لیبی از بازپس گیری فرودگاه بین المللی طرابلس خبر داده اند. این فرودگاه به مدت چند ساعت در کنترل نیروهای حفتر بود. مقامات لیبی گفتند که این جنگ تا نابودی کامل منشأ تهدید و خطر ادامه دارد.

"فتحی باشاغا"، وزیر کشور دولت وفاق به شبکه العالم گفت: اوضاع امنیتی در داخل طرابلس بسیار عالی است. نیروهای حفتر تا فرودگاه طرابلس پیشروی کرده بودند و آن را به اشغال خود درآورده بودند اما اکنون این فرودگاه به طور کامل آزاد شده است. درگیری اکنون در منطقه قصر بن غشیر ادامه دارد.

نیروهای حفتر پیش از این اعلام کرده بودند که فرودگاه طرابلس، محله السوانی در غرب شهر، منطقه قصر بن غشیر و وادی الربیع را به تصرف خود درآوده اند و تهدید کرده بودند که حمله را تا رسیدن به اهداف خود ادامه می دهند.

احمد المسماری، سخنگوی نیروهای حفتر هم گفت: "وقتی که صحبت از قصر بن غشیر می کنیم به این معناست که وارد طرابلس شده ایم. ما چندین ورودی به داخل طرابلس پیش رو داریم. ما چه از طریق مسیر بنیاد وارد شویم و چه منطقه محله الرمله، وارد طرابلس شده ایم. و این بدان معناست که جنگ بعدی پیرامون شهر خواهد بود".

شورای امنیت بین الملل هم در پایان نشست فوق العاده پشت درهای بسته درباره لیبی، از حفترخواست به تمام تحرکات نظامی خود پایان دهد. شورای امنیت این تحرکات را برای روند سیاسی در لیبی تهدیدی جدی دانست و خواستار محاکمه عوامل و مسئولین این درگیری شد.

"کریستوف هاسگن"، رئیس دوره ای شورای امنیت بین الملل گفت: اعضای این شورا نگرانی عمیق خود را درباره عملیات نظامی نزدیک طرابلس اعلام کرده است و معتقد است این عملیات ثبات لیبی و چشم اندازهای میانجی گری سازمان ملل را و حل سیاسی و فراگیر بحران دراین کشور را به خطر می اندازد.

پیش از این آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در بنغازی با خلیفه حفتر دیدار و سعی کرده بود وی را متقاعد کند که به عملیات نظامی خود پایان دهد. وی پیش از ترک لیبی درباره اوضاع این کشور به شدت ابراز نگرانی کرده و گفته بود که امیدوار است امکان پرهیز از درگیری های خونین در طرابلس وجود داشته باشد. اما حفتر بر عزم خود برای ادامه درگیری تا زمان تحقق هدف اصلی خود یعنی تصرف پایتخت تأکید کرده بود.

پربیننده ترین خبرها