مقام سابق لیبی: عربستان به حامیان ژنرال شورشی پیوسته و امارات با مردم لیبی می جنگد

مقام سابق لیبی: عربستان به حامیان ژنرال شورشی پیوسته و امارات با مردم لیبی می جنگد
شنبه 17 فروردين 1398 - 13:53

رئیس سابق شورای عالی لیبی با بیان این که برخی طرف های خارجی با ملت لیبی اعلام جنگ کرده اند، گفت: نیروهای خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته و شورشی لیبی، از تمام مناطقی که به تازگی تصرف کرده بودند بیرون رانده شده اند.

العالم - لیبی

عبد الرحمن السویحلی، در گفتگو با شبکه الجزیره، با اشاره به اوضاع میدانی طرابلس، بر آمادگی نیروهای وابسته به دولت برای بیرون راندن شبه نظامیان تحت امر خلیفه حفتر ژنرال، بازنشسته لیبی، و خنثی کردن نقشه هایش در اطراف کشور تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد دولت طرابلس فقط زمانی آتش بس را می پذیرد که "این افراد به مواضع خود بازگردند و ما این موضوع را به هر قیمتی که شده فیصله می دهیم".

رئیس سابق شورای عالی لیبی درباره سفر حفتر به عربستان گفت: "ما برای عربستان احترام قائل هستیم اما اینکه پادشاه این کشور یک افسر متهم به ارتکاب جنایت جنگی را به حضور بپذیرد به این معناست که عربستان هم از طرح حفتر حمایت می کند."

وی امارات را هم به همراه فرانسه از حامیان اصلی حفتر دانست و گفت که ابوظبی، قاهره و پاریس طرح توافق گروه های لیبیایی در صخیرات را که با نظارت سازمان ملل به امضا رسید، زیر پا گذاشته اند.

السویحلی همچنین از آنچه که اعلام جنگ از سوی ابو ظبی به ملت لیبی عنوان کرد، ابراز شگفتی کرد و گفت: این اقدام آنها در حالی است که ما هزاران مایل با آنها فاصله داریم و هیچگاه خطری برای حکومت آنها نداشته ایم.

وی افزود: امارات درگیری خود با اخوان المسلمین را به داخل لیبی کشانده است. هدف اصلی امارات نابودی اخوان است و با اینکه این گروه حضور چندانی در صحنه قدرت لیبی ندارد اما امارات می کوشد به بهانه آنها، انقلاب لبیی را هم از بین ببرد.

بازگشت به حکومت نظامی

السویحلی تأکید کرد که تلاش های حفتر برای بازگرداندن حکومت نظامی محکوم به شکست است. وی حفتر را دیوانه و مبتلا به جنون خودبزرگ بینی دانست و اینکه وی نخواهد توانست حکومت نظامی را احیا کند.

وی تصریح کرد، ناظرانی که از خارج از کشور اوضاع را بررسی می کنند از جزئیات اوضاع میدانی بی خبرند و گمان می کنند که خطرهای ناشی از این اوضاع، طرابلس را تهدید نمی کند.

السویحلی افزود: گروه های مسلح کوچک وابسته به حفتر به مناطق حاشیه طرابلس نفوذ کرده بودند اما امروز همه را بیرون راندیم.

به گفته السویحلی، نیروهای حفتر از برخی کشورهای عربی خاص سلاح می گیرند و این سلاح در اردن جمع آوری می شود و فرانسه هم در این کار دست دارد.

وی گفت که برخی کشورها منافع ملی خود را در مقابل پول هایی که می گیرند فدا می کنند. "جامعه بین الملل در مقابل مردم لیبی رسوا شده است."

پربیننده ترین خبرها