تحلیل روز/

سودان پس از تظاهرات میلیونی ششم آوریل

سودان پس از تظاهرات میلیونی ششم آوریل
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 15:32

شاید انتخاب روز ششم آوریل توسط مجمع حرف و مشاغل سودان و نیروهای هم پیمان آن برای اعلام جنبش میلیونی ملی برای حرکت به سوی مقر فرماندهی کل ارتش سودان در خارطوم؛ نشانه ها و پیام های مهمی در درجه اول برای ارتش جهت  پیوستن نیروهای مسلح به انقلابیون بر ضد حکومت عمر البشیر رئیس جمهوری سودان داشته باشد.  

العالم - آفریقا

این مناسبت، انتفاضه آوریل سال هشتاد و پنجم قرن گذشته را یاد آور می شود زمانی که ارتش در کنار انتفاضه گران ضد جعفر نمیری رئیس جمهوری اسبق و فقید ایستاد و فرمانده ارتش وقت موضع مشخصی اتخاذ و با برگزاری انتخابات دموکراتیک به وعده های خود عمل کرد .

مردم سودان امروز در راهپیمائی های گسترده و بی سابقه ای شرکت کردند و برای قطعی کردن درگیری علیه بشیر رئیس جمهوری سودان به همان ارتش پناه بردند اما این بار آیا فرماندهان نیروهای مسلح سودان همان موضع یا بی طرفی را برخواهند گزید؟

اخبار منتشر شده در شبکه های ماهواره ای سودان اما از زمان نزدیک شدن ساعت صفر خبر می دهد.

برخی پایگاه های خبری سودان با انتشار اخبار ضد و نقیض می گویند فرماندهان ارشد ارتش با برگزاری نشستی پشت دربهای بسته ، در صدد تعیین مواضع خود نسبت به تظاهرات ها درخیابان ها هستند.

بسیاری از شرکت کنندگان در این تظاهرات میلیونی نسبت به مواضع نیروهای مسلح ابراز امیدواری کرده و برخورد آنان را نسبت به این جنبش محترمانه و مسئولانه توصیف کردند.

برخی پایگاههای اجتماعی نیز تصاویری از مقابله نیروهای مسلح با پلیس و نیروهای امنیتی که در صدد جلوگیری از رسیدن معترضین به مقر فرماندهی کل بودند ،منتشر کردند.

این تصاویر نشان می داد چگونه نیروهای ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی را از محل تجمع دور کرده و آنان را به استفاده از زور تهدید کردند که با استقبال معترضان یعنی فریاد و دست زدن و تکرار شعار محبوب ارتششان " شعار انقلاب آوریل ،ملت یکی، ارتش یکی " روبرو شد.

ارتش افزون براین، به معترضین آب و وعده های غذایی سبک می دادند تصاویری که بیانگر همدردی و مقدمه ای برای اعلام مواضع آنان است که می توان به گونه دیگر نیز تفسیر کرد که همه این اقدامات شاید تلاش برای خاموش کردن خشم معترضان و فرونشاندن شعله ای انقلاب باشد که البته این حقیقت طی ساعت های اتی با موضع گیری گاه به گاه ارتش آشکار خواهد کرد.

مساله مهم اما این است که وضعیت سودان پس از تظاهرات میلیونی ششم آوریل مانند گذشته نیست و به خوبی میزان شرکت کنندگان و قدرت انان در تغییر دادن وضعیت را به نمایش گذاشت .

در اینجا نمی توان نقش احزاب کلاسیک به ویژه حزب الامه به رهبری الصادق المهدی و دعوت وی برای مشارکت در تظاهرات میلیونی در خطبه های نماز جمعه اخیر در مسجد الانصار "ود نوباوی " و هم چنین جنبش الاخوان المسلمین که به نوع خود خواهان مشارکت کادر خود درتظاهرات میلیونی شد را نادیده گرفت.

هم چنین حزب کنگره سودان و سخنرانی جمعه گذشته رئیس این حزب و دعوت از کادر خود برای پیوستن به این کمپین و هم چنین مواضع مشایخ صوفیه که خواهان مشارکت فعال در تظاهرات ششم اوریل بودند را نیز باید یادآور شد.

اگر این جنبش پیروز شود و به اهداف خود برسد، مراحل دیگری در انتظارش است که در مرحله پس از بشیر و کیفیت خروج از این تنگنا بدان خواهیم پرداخت.

و برعکس اگر بشیر رئیس جمهوری توانست به قدرت ادامه دهد، باید با جدیت برای رفع ظلم از مردم، برای تصحیح فرایند فرصت را غنیمت شمرده و به صدای جوانان گوش داده و فاسدان را از رهبری احزاب دور کرده فرصت را برای افراد بالیاقت جهت مدیریت مرحله بعدی فراهم کند و فراخوان برای برگزاری انتخابات زود هنگام برای انتخاب رئیس جمهوری با نظارت بین المللی شاید خشم مردم انقلابی را خاموش کند و مانع از خونریزی شود .

تظاهرات میلیونی ششم اوریل مسئولیت سنگینی بر دوش رهبران سیاسی سودان هواداران و مخالفان گذاشت مردم نیز از کوچک و بزرگ و زن و مرد با شرکت در این تظاهرات به عهد خود وفا کردند و همه خواهان آزادی و صلح و عدالت هستند .

رهبران نیز باید به وعده های خود در برابر این مردم صبور آزاد عمل کرده و کشور را از بحران به ساحل امن برسانند.

اسامة الشيخ

پربیننده ترین خبرها