زوایای حمله آمریکا به نبیه بری؛

ایجاد رعب و وحشت؛ سیاست آمریکا در لبنان

ایجاد رعب و وحشت؛ سیاست آمریکا در لبنان
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 09:38

تحریم های اقتصادی جدید دولت ترامپ علیه جنبش امل و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، غیر منتظره نیست بلکه مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، تهدیدهای پیشین اش را برای حمله ای اقتصادی به لبنان عملی کرده است.

العالم _ لبنان

این تحریم ها اما پرسش هایی را به همراه داشته است: آیا تحریم ها جنبش امل را هدف قرار داده است یا متحدان سیاسی اش را؟ آمریکا از این جنگ چه بهره ای می برد و آیا این حمله در راستای بالابردن جایگاه ترامپ در ارکان دولت پنهان - وابسته به لابی صهیونیست ها - در آمریکاست؟

ورود دولت ترامپ به فاز تحریم گرایش های سیاسی لبنان، همه ی جریان های سیاسی، فرهنگی و طایفه ای لبنان را هدف حملات سیاسی آمریکا جهت جلب رضایت رژیم صهیونیستی قرار می دهد.

همه این تحولات را اما می توان در چارچوب تکاپوهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای پیروزی در انتخابات ارزیابی کرد.

این تحولات که پیش از این با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، شناسایی حاکمیت این رژیم بر جولان اشغالی و تحریم های اقتصادی ضد جریان مقاومت و شرکای حزب الله در پیروزی های سیاسی و میدانی و سرپوش گذاشتن بر پرونده ی فساد نتانیاهو آغاز شده است با هدف بالا بردن شانس او برای پیروزی در انتخابات صورت گرفته است.

حمله ی اقتصادی رژیم صهیونیستی از مدت ها قبل و بطور مشخص پس از پیروزی بزرگ مقاومت در سال 2006 آغاز شد؛ این رژیم تعقیب دارایی های اعضای ارشد جنبش امل و حزب الله و به تعبیر واشنگتن دکورهای مالی آن دو را مطرح کرد. نمونه ی روشن این حمله بازداشت قاسم تاج الدین، بازرگان لبنانی، در فرودگاهی در یکی از کشورهای عربی شمال آفریقا بود.

او پس از بازداشت برای بازجویی در چارچوب – به گفته ی آمریکایی ها – " پرونده ی همکاری مالی با حزب الله" به آمریکا منتقل شد.

رویدادی که آن زمان خاستگاه روند جدیدی از جنگ نرم ضد مقاومت به شمار آمد که ابزارش برای تاثیر گذاری کوتاه و بلند مدت بر جریان مقاومت اقتصاد بود.

بسته ی جدید تحریم های آمریکا که نبیه بری و جنبش امل را نیز هدف قرار داده است تشدید سیاست های خصمانه آمریکا علیه مقاومت است و سکوت سیاستمداران لبنانی در قبال این سیاست ها - به ویژه پس از دیدار اخیر پامپئو از لبنان - نقض مناسبات معمول میان جریان های سیاسی لبنان به شمار می رود.

تحریم اقتصادی حزب الله و جنبش امل در چارچوب تلاش های هواداران رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا برای اجرای خواست و اراده ی سردمداران این رژیم مبنی بر در تنگنا قرار دادن مقاومت در حوزه اقتصادی و آسیب زدن به جایگاه اجتماعی آن صورت گرفته است، زیرا این تحریم ها به صورت مستقیم اقشار مختلف مردم لبنان را تحت تاثیر قرار می دهد و به زعم آن ها جایگاه مردمی دو جریان سیاس مقاومت یعنی حزب الله و جنبش امل را تضعیف می کند.

از سوی دیگر آمریکا می خواهد با تهدید نهادهای حکومتی لبنان به تحریم این نهادها را در جنگ اقتصادی اش با حزب الله مشارکت دهد و تلاش برای گنجاندن شخص رئیس پارلمان در لیست تحریم ها بخشی از این پروژه است.

سیاست های نبیه بری در خصوص مقاومت تغییری نکرده است و وی از ابتدای تشکیل مقاومت در لبنان جزو این جریان بوده است. آمریکا پس از رویکرد جدید مقاومت برای مبارزه با فساد اداری و مالی در داخل لبنان که متحدان واشنگتن در داخل لبنان را نیز نگران کرده است، سیاست ایجاد رعب و وحشت در میان شرکای حزب الله در پیروزی های جریان مقاومت را دنبال می کند.

جنگ نرم آمریکا با نقاب اقتصادی یکی از ابعاد توطئه های آمریکا ضد مقاومت است و دولت لبنان باید در راستای دفاع سیاسی، اقتصادی و نظامی از کشور مسئولیت خود را در حمایت از منافع لبنان و شخصیت های ملی و جریان های سیاسی واقتصادی اش به عهده گیرد.

حسین مرتضی - العالم

پربیننده ترین خبرها