بازداشت 59 مظنون در ترکیه به اتهام عضویت در گروه گولن

بازداشت 59 مظنون در ترکیه به اتهام عضویت در گروه گولن
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 13:04

دادستان ترکیه حکم بازداشت 59 پلیس اخراجی در 8 استان ترکیه را به اتهام مشارکت در کودتای نافرجام 15 جولای 2016 و طرفداری از فتح اله گولن رهبر این گروه صادر کرد.

العالم ـ ترکیه

به گزارش پایگاه خبری تایم تورک در روز سه شنبه، پلیس ترکیه در 8 استان به محوریت آدانا، عملیاتی را برای بازداشت این مظنونان که بعد از کودتای نافرجام سال 2016 از پلیس ترکیه اخراج شده اند، آغاز کرد.
تاکنون بیش از 120 هزار نفر در سراسر ترکیه به اتهام عضویت در گروه فتح الله گولن و یا مشارکت در کودتای نافرجام سال 2016 بازداشت و برای تعدادی از آنها نیز احکام سنگین حبس صادر شده است.
دولت آنکارا مدعی است که اقدام به کودتا در این کشور توسط طرفداران فتح اله گولن رهبر مخالفان دولت ترکیه و با دستور مستقیم وی، عملی شده است.
بر اساس این ادعا، گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای 2016(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
بر این اساس، دولت آنکارا چند روز پس از کودتای نافرجام با تصویب قانون وضع فوق العاده، برخورد با عوامل کودتا و گروه گولن را آغاز کرد.
گولن که از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال 1395 است، این اتهام را رد کرده است.
به گزارش ایرنا، گولن بیش از 17 سال است که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن بوده و استرداد او به ترکیه جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.
مقامات ترکیه در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز هنوز نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحویل گولن متقاعد کنند و تاکنون هشت درخواست استرداد وی، با جواب منفی مقامات کاخخ سفید مواجه شده است.

پربیننده ترین خبرها