تحلیل روز؛

تظاهرات سودانی‌ها برای پنجمین روز متوالی

 تظاهرات سودانی‌ها برای پنجمین روز متوالی
پنج‌شنبه 22 فروردين 1398 - 08:53

ده ها تن از تظاهرکنندگان سودانی برای پنجمین روز متوالی به تحصن خود در خارج از مقر فرماندهی کل ارتش سودان ادامه دادند.

العالم - آفریقا

تحصن‌کنندگان بدون توجه به اقدامات تحریک آمیز و بی فایده برخی نیروهای طرفدار عمر البشیر و حزب حاکم او برای متفرق کردن آنان، خواهان کناه گیری عمرالبشیر رئیس جمهوری سودان از قدرت شدند.

درحالیکه واقعیت موضع ارتش در قبال قدرت بین مردم و البشیر در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما تحصن کنندگان، بسیار بر جانبداری ارتش از آنان تاکید دارند، به ویژه اینکه نیروهای ارتش در تعامل با تحصن کنندگان، نرمش بسیاری نشان دادند و از آن ها حمایت کردند و با سلاح های خود در برابر تلاش های کسانی که گردان های سایه نامیده می شوند، برای متفرق کردن جمعیت تظاهرکننده از مقابل مقر فرماندهی کل ایستادند که طی آن بیش از یازده نفر از تظاهرکنندگان از جمله برخی از نیروهای ارتش قربانی شدند.

حزب حاکم سودان پیام هایی را فرستاد که اکثر آن حاکی از آن بود که عمر البشیر رئیس جمهوری سودان تصمیم به کناره گیری از قدرت ندارد.

حزب کنگره ملی سودان نیز از طرفداران خود خواست تا روز پنج شنبه (امروز) راه پیمایی هایی را در حمایت از عمر البشیر در خارطوم برگزار کند که احمد هارون جانشین رئیس حزب آنرا تایید کرد، اما طرفداران حزب به سرعت از تاخیر در برگزاری این راه پیمایی ها خبر دادند، بدون اینکه موعد جدیدی را برای برگزاری آن اعلام کنند.

هارون در گفت و گویی تلویزیونی با یکی از شبکه های طرفدار حزب خود ، به مخالفان درباره به پایان رسیدن صبر کنگره ملی هشدار داد و از جنگ هایی سخن گفت که جوانان این حزب در جنوب و جنوب کردوان و نیل آبی و دارفور به شیوه ای تحریک آمیز به راه انداختند که متناسب با اوضاع کشور نبوده آن هم در شرایطی که کشور بیشترین نیاز را به گوش دادن به صدای عقل و درخواست های آشتی دارد.

این درحالیست که برخی از پیام های صوتی منسوب به هارون طی سخنرانی وی در جلسه شورای کنگره ملی حاکی از آن است که دسته بندی جامعه بین الملل بریا آن ها منفی است و چاره ای نیست که آن ها برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به زور متوسل شوند.

شایان ذکر است که احمد هارون در فهرست کسانی است که اوکامبو دادستان کل دادگاه بین المللی کیفری در ارتباط با جنایت های جنگی در دارفور و جبال النوبه نام آن ها را ذکر کرده است.

وی همچنین از شخصیت های اصلی کنگره ملی و از جمله حامیان سرسخت نامزد شدن البشیر برای انتخابات 2020 است.

از سوی دیگر، سرویس اطلاعات و امنیت سودان نیز در بیانیه ای از شهروندان خواست به تلاش هایی که با هدف سوق دادن کشور به سمت ناامنی صورت می گیرد، توجه داشته باشند.

سرویس اطلاعات و امنیت سودان در بیانیه ای بر قدرت خود و نهادهای امنیتی برای ایستادگی در برابر عناصر مخل امنیت تاکید کرد و هشدار داد در صورت بی توجهی به این وضعیت، از راه قانون با آنان برخورد خواهد شد.

در بیانیه سازمان امنیت و اطلاعات سودان ، لحن تهدید و هشدار مشهود است.

اما پس از گذشت چند ماه از مشارکت پلیس سودان در سرکوب معترضان، پلیس اکنون موضعی متفاوت را اتخاذ کرده است.

پلیس سودان به نیروهای خود دستور داده است که به معترضان آسیبی وارد نکنند و حتی از انتقال مسالمت آمیز قدرت سخن گفته است.

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی پلیس سودان در روز سه شنبه گذشته آمده است که: از خداوند می خواهیم که کشور ما را امن و ایمن نگاه دارد و ما را از فتنه ها دور کند و ملت سودان را به سمت آگاهی و توافق برای انتقال مسالمت آمیز قدرت برای برقراری ثبات در کشور سوق دهد.

مخالفان این موضع پلیس سودان را به منزله طرفداری کامل از نیروهای انقلابی تعبیر کردند.

همچنین اتحادیه حرف و مشاغل سودان که هماهنگ و برگزار کننده جنبش های اعتراض آمیز در این کشور است، از همه اقشار سودانی خواسته است که به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح که به نظر این اتحادیه موفق بوده است، ادامه دهند.

اما موضع ارتش سودان همچنان نامشخص است، به شکلی که کمال عبدالمعروف فرمانده ستاد ارتش سودان روز دوشنبه اعلام کرد که ارتش به مسئولیت خود در زمینه حمایت از شهروندان ادامه می دهد، اما تحولات سریع و میدانی و شکایت شمار زیادی از افسران و سربازان و حتی سرپیچی آنان از دستورات فرماندهی کل ارتش در پی کشته و زخمی شدن برخی از همکارانشان، قطعاً بر میزان این فشارها بر فرماندهی کل ارتش خواهد افزود و بعید به نظر نمی رسد که ارتش در ساعات آینده، موضع خود را اعلام کند.

نهادهای نظامی سودان در میان مردم این کشور به مردمی بودن شناخته و معروف هستند و آن ها اکنون با توجه به حضور و تحصن جمعیت میلیونی و تحصن آنان در مقابل فرماندهی کل ، در وضعیت جالبی قرار ندارند.

اسامه الشیخ – العالم

پربیننده ترین خبرها