دومین رئیس شورای نظامی انتقالی سودان کیست؟

دومین رئیس شورای نظامی انتقالی سودان کیست؟
شنبه 24 فروردين 1398 - 08:29

«عبدالفتاح البرهان» رییس جدید شورای نظامی انتقالی سودان در حالی پس از کناره گیری «عوض بن عوف» به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی و معاونش «كمال عبد المعروف» به این مقام منصوب شد که تنها یک روز از ادای سوگند عوف گذشته بود.

العالمآفریقا

بدین ترتیب، «عبدالفتاح البرهان» دومین رئیس شورای نظامی انتقالی در سودان پس از سرنگونی حکومت عمر البشیر است.

استعفای عوض بن عوف از ریاست شورای نظامی انتقالی و معاونش كمال عبد المعروف یک روز پس از ادای سوگند آنها و در پی ادامه اعتراضات مردم این کشور با وجود کناره گیری عمر البشیر صورت گرفت.

عبدالفتاح البرهان که فرمانده نیروی زمینی ارتش سودان بوده است، طراح واقعی تغییرات در سودان و سرنگون کردن عمر البشیر به شمار می رود.

طبق اعلام محافل سودانی، البرهان اولین مسئول سودانی بود که قبل از اعلام سرنگونی عمر البشیر ، وارد ساختمان تلویزیون سودان شد.

نام البرهان اولین بار فوریه 2019 و زمانی بر سر زبان ها افتاد که البشیر تصمیماتی درباره انتصاب و ایجاد اصلاحاتی در ریاست ستاد ارتش سودان اتخاذ کرد. از جمله این تصمیمات، ارتقای درجه وی به درجه سپهبد و انتصاب او به عنوان بازرس کل نیروهای مسلح بود.

محافل سودانی گفته اند که البرهان هیچ گرایش سیاسی نداشته و اولین کسی بوده که به تظاهرکنندگان پیوسته است.

وی دستوراتی آشکار به فرماندهی کل برای باز کردن درب ها به روی انقلابیون پس از تیراندازی به تظاهرکنندگان در هفتم آوریل داده است.

این فرد که به خوبی در محافل ارتش سودان شناخته شده است، مجری عملیات بازداشت البشیر و قرار دادن وی در بازداشت خانگی است.

این درحالیست که محافل سودانی وی را به عنوان طراح و مبتکر تغییرات فعلی در سودان می دانند و همین مساله باعث می شود که وی برای رهبری مرحله انتقالی در اولویت باشد.

پس از تحولاتی سریع که طی آن اعلام شد عوض بن عوف رئیس شورای نظامی انتقالی در سودان در بیانیه ای خطاب به مردم، کناره گیری خود را از سمتش اعلام کرد، نام البرهان بر زبان ها افتاد.

بن عوف همچنین اعلام کرد که کمال عبدالمعروف از سمت خود به عنوان معاون رئیس شورای نظامی انتقالی کناره گیری می کند.

وی بر تمایل و پایبندی نیروهای مسلح سودان به حفظ انسجام سرویس های امنیتی در کشور تاکید کرد.

این درحالیست که صدها هزار تن از تظاهرکنندگان در خیابان های اطراف مقر نیروهای مسلح در مرکز خارطوم، برای به چالش کشیدن آشکار تصمیمات شورای انتقالی مبنی بر اعلام حالت فوق العاده در خیابان ها تجمع کرده اند.

معترضان خشم خود را از شورای نظامی انتقالی به خاطر اعلام مدت زمان دو سال برای دوره انتقالی پس از سرنگونی البشیر ابراز و تاکید کردند که خواهان تغییر شورای نظامی هستند.

تظاهرکنندگان اعلام کردند بیانیه شورای نظامی که در آن اعلام شده بن عوف قدرت را به مدت دو سال به عهده خواهد داشت، خواسته های تظاهرکنندگان را که اعتراض ها به خاطر آن شروع شده است، برآورده نمی کند.

پربیننده ترین خبرها