مخالفان سودانی 3 شرط برای پایان اعترضات گذاشتند

مخالفان سودانی 3 شرط برای پایان اعترضات گذاشتند
شنبه 24 فروردين 1398 - 12:35

گروه های مخالف دولت موقت سودان امروز (شنبه) ساعاتی بعد از کناره گیری 'عوض بن عوف' از منصب ریاست شورای نظامی انتقالی اعلام کردند که برای پایان دادن به اعتراضات سه شرط دارند.

العالم - آفریقا

به گزارش پایگاه خبری 'اسکای نیوز' عربی، نیروهای 'اعلام تغییر و آزادی' که تعدادی از احزاب مخالف و اتحادیه اصناف سودان عضو آن هستند، با صدور بیانیه ای خواستار انتقال فوری قدرت به یک دولت مدنی انتقالی از طریق شورای رهبری اعلام آزادی و تغییر، لغو تمام تصمیم های ظالمانه رهبران و همچنین محاکمه تمام سردمداران پیشین که علیه مردم جنایت کردند، شدند.

نیروهای اعلام آزادی و تغییر با صدور این بیانیه تاکید کردند تا اجرای کامل مطالبات خود به اعتراضات در مقابل مقر ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان در خرطوم پایتخت این کشور و در دیگر شهرها ادامه می دهند.

** نیروهای واکنش سریع سودان خواستار برنامه های مشخص شدند
نیروهای واکنش سریع سودان نیز امروز با صدور بیانیه ای خواستار وضع برنامه هایی مشخص در دوره انتقالی، اصلاح قانون اساسی و ایجاد تغییراتی فوری در حاکمیت سودان شدند.

این نیروها تاکید کردند که ماموریت اصلی شورای انتقالی رسیدگی به وضعیت اقتصادی، فراهم کردن نیازهای اساسی مردم و نظارت بر کمیته تدوین و اصلاح قانون اساسی است، اما نباید این نظارت تبدیل به دخالت شود.

آن ها در بیانیه خود خواستار تشکیل شورای انتقالی با حضور نظامیان و غیر نظامیان و با توافق احزاب، اتحادیه اصناف و دیگر سازمان های مدنی شدند.

نیروهای واکنش سریع سودان همچنین بر ضرورت تشکیل دادگاه ها و دادستانی هایی برای مبارزه با فساد و برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف با نظارت داخلی و بین المللی تاکید کردند.

** کشته شدن 16 سودانی در اعتراضات دو روز گذشته
سرتیپ 'هاشم علی عبدالرحیم' سخنگوی پلیس سودان اعلام کرد که 16 نفر در اعترضات دو روز گذشته در این کشور به ضرب گلوله های بی هدف کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند.

** عبدالفتاح البرهان کیست
ارتشبد 'عبدالفتاح البرهان' 60 ساله فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش سودان است. وی به همراه 'محمد حمدان حمیدتی' فرمانده نیروهای واکنش سریع، بر نیروهای این کشور در یمن نظارت می کرد و آخرین پست او بازرس کل نیروهای مسلح بوده که در زمان شدت گرفتن اعتراضات مردمی برای این منصب انتخاب شد.

البرهان دوره ای کوتاه از فعالیت های نظامی خود را در یمن و امارات گذرانده و در بسیاری از درگیری های نظامی در زمان جنگ در جنوب سودان (2011) حضور داشته است.

عوض بن عوف رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در بیانیه ای جمعه شب از ریاست این شورا کناره گیری کرد و البرهان بازرس کل ارتش این کشور به ریاست این شورا منصوب شد.

در پی اعتراض های مردمی در سودان، ارتش این کشور پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه ای برکناری 'عمر البشیر' را پس از 30 سال حکومت، تایید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد در این کشور شمال آفریقا اعلام کرد. همچنین مقرر شد که شورای نظامی انتقالی به مدت دو سال زمام امور را در دست گیرد.

این درحالی است که هزاران نفر از مردم سودان جمعه شب با تجمع در مقابل مقر ستاد ارتش در خارطوم پایتخت این کشور به مخالفت با شورای نظامی انتقالی پرداختند.

تظاهرات مردم سودان علیه البشیر از دسامبر 2018 (آذر- دی 97 ) شروع و موجب شد تا رییس جمهوری این کشور در فوریه 2019 (بهمن- اسفند 97) با انحلال دولت، به مدت یک سال وضعیت فوق العاده در سودان اعلام کند.

اعتراض ها در سودان گرچه در آغاز افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی را هدف قرار داده بود، اما بعدها به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد که نزدیک 30 سال است در این کشور قدرت را در دست داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها