وزیر کشور در گفتگو با العالم:

خسارات وارد شده به سیل‌زدگان با سرعت جبران می شود/ بیش از نود درصد هورالعظیم پر شده است​​​​​​​/ آمادگی کامل برای شرایط جوی نامناسب در اردیبهشت

خسارات وارد شده به سیل‌زدگان با سرعت جبران می شود/ بیش از نود درصد هورالعظیم پر شده است​​​​​​​/ آمادگی کامل برای شرایط جوی نامناسب در اردیبهشت
دوشنبه 26 فروردين 1398 - 20:32

وزیر کشور با اشاره به پیش‌بینی های هواشناسی برای اردیبهشت ماه گفت: با توجه به گزارش های اعلام شده در آماده باش کامل هستیم و از مردم صیانت خواهیم کرد.

العالم - ایران / سیاسی

رحمانی فضلی، وزیر کشور در گفتگو با العالم با اشاره به تشکیل اولین جلسه قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده گفت: قبل از این جلسه چندین جلسه مقدماتی تشکیل شد و امروز در اینجا ساختار قرارگاه، اعضا و کمیته های مربوطه به تصویب رسید. همچنین همه اعضا خسارت‌های وارده و برنامه هایی که می خواهند انجام دهند را همراه با زمانبندی در مطرح کردند.

خسارات مالی وارد شده به سیل‌زدگان با سرعت تامین می شود

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد خسارت های وارده به مردم از قبیل «خسارت به زمینهای کشاورزی و محصولات کشاورزی»، «دام و فرآورده های دامی»، «واحدهای تولیدی»، «مسکن و وسایل زندگی سیل زدگان» با سرعت تأمین شود.

فضلی تصریح کرد: مرحله دوم بحث بازسازی و نوسازی مساکن است، مسکن موقت یکی از موضوعات مهم است؛ ما در خوزستان با توجه به اینکه هوا درحال گرم شدن است تلاش می‌کنیم که شرایط بهتر و مطلوب‌تری برای مردم فراهم کنیم تا در گرما آسیب نبینند و مسکن دائمی آنها نیز با توجه به زمان‌بندی که انجام می شود به سرعت ساخته خواهد شد.

وزیر کشور با اشاره به تلاش های مسئولین و مردمی برای جلوگیری از ورود سیل به خوزستان و ایجاد سیل بند در مناطق مختلف گفت: در «بستان»، «سوسنگرد»، «حمیدیه» و «رفیه» آب گرفتگی شدید نداشتیم که این حاصل تلاش بی وقفه همه مردم به خصوص نیروهای نظامی و مسلح بود.

آمادگی کامل برای شرایط جوی نامناسب در اردیبهشت ماه داریم

وی با اشاره به پیش‌بینی های هواشناسی برای اردیبهشت ماه خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش های اعلام شده در آماده باش کامل هستیم و از مردم صیانت خواهیم کرد.

بیش از نود درصد هورالعظیم پر شده است

وزیر کشور گفت: در این ایام برخی شایعات و خبرهای کذب در رسانه ها مطرح شد که من خودم چون آنجا بودم دقیقا بررسی کردم، برای نمونه گفته شد ما آب را به حورالعظیم منتقل نمی‌کنیم، به دلیل اینکه چاه‌های نفت یا تاسیسات نفت آسیب نبیند، این از نظر علمی کاملا رد است و هیچ عقلی تایید نمی‌کند، مسیر رودخانه کرخه انتهایش هورالعظیم است و به جز هورالعظیم کرخه جایی نمی‌تواند برود، کرخه ای که هزار متر مکعب در ثانیه ظرفیت دارد بیش از دو هزار پانصد متر و در بعضی زمان‌ها سه هزار متر آب با خودش به حورالعظیم منتقل می کرد، هم‌اکنون بیش از نود درصد هورالعظیم پر است و بخشی از آب هورالعظیم الان به طرف کشور همسایه جاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شیوخ {خوزستان} با هلیکوپتر از حورالعظیم بازدید کردند و مشاهده کردند که در بعضی از تاسیسات نفتی آب افتاده و بعضی جاها دایک درست شده است، ما ارزش جان انسان‌ها و هموطنان عزیزمان را در هر جای کشور از همه دارایی ها و امکانات و منابع خودمان بیشتر می دانیم؛ مردم خودشان آنجا هستند و می بینند و اساس دروغ بودن آن را متوجه میشوند.

وزیر کشور با اشاره مجدد به جبران خسارات وارد شده به مردم نواحی سیل زده، یادآور شد: تمام خسارات جبران می شود و سعی می شود از درد و آلام مردم منطقه کاسته شود هرچند می‌دانیم آسیب‌هایی که از نظر روحی به مردم وارد شده است به این راحتی قابل جبران نیست.

از کمک‌های بین المللی برای امداد رسانی و بازسازی مناطق سیل‌زده استقبال می کنیم

رحمانی فضلی با اشاره به دریافت کمک های بین المللی گفت: ایران از ابتدای حادثه تقاضای کمک بین المللی نکرد به دلیل اینکه ما نیازی به کمک‌های بین المللی نمی‌دیدیم و تلاش کردیم با همه امکانات و ظرفیت‌های دولت و نظام به مردم کمک رسانی کنیم اما از ابتدا هم اعلام کردیم که از همه کمک‌ها استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکیه، آلمان، سوئیس و ... کمک‌هایی را ارسال کردند و این کمک‌ها توسط هلال احمر جمع آوری می شود و زیرنظر قرارگاه توزیع می شود؛ از جمله کمک های ارسال شده تعدادی قایق و ماشین آلات و آب شیرین کن، مقداری پتو و چادر و مواد غذایی بوده، همه اینها با نظامی که در هلال احمر استوار است با نظارت دقیق قرارگاه ان شاء الله توزیع خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها