نماینده پارلمان عراق:

تصمیمات ترامپ علیه ایران ممکن است باعث جنگ‌های نیابتی شود

تصمیمات ترامپ علیه ایران ممکن است باعث جنگ‌های نیابتی شود
سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 - 01:21

«مثنی امین» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق گفت که «اگر آمریکا بر مواضع خود در خصوص عدم تمدید تحریم‌های نفتی ایران پافشاری کند، بحران بزرگی در منطقه ایجاد می‌شود؛ به طوری که ممکن است منطقه دچار جنگ‌های نیابتی شود».

العالم-عراق

به گزارش السومریه نیوز، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق ساعاتی پس از اعلام عدم تمدید تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا، گفت که «دیپلماسی عراق برای مستثنی شدن کشورش از تحریم‌های نفتی ایران تا قبل از ماه می تلاش خواهد کرد».

مثنی امین افزود: «اگر آمریکا بر مواضع خود در قبال عدم تمدید تحریم‌های نفتی و عدم استثنای هیچ کشوری اصرار ورزد، منطقه دچار بحران بزرگی خواهد شد و ممکن است جنگ‌های نیابتی صورت بگیرد».

وی گفت: «قبل از آغاز اجرای عدم تمدید این تحریم‌ها در ماه می آینده، دیپلماسی عراق با همه توان خود برای مستثنی شدن این کشور تلاش خواهد کرد، چون عراق نمی‌تواند به صورت کامل روابطش را با ایران قطع کند».

نماینده پارلمان عراق تاکید کرد که «ایران و عراق روابط تنگاتنگی با هم دارند و امکان رهایی از این روابط قوی، آنطوری که آمریکا تصور می‌کند، آسان نیست».

عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق در ادامه گفت که «عراق چندین اقلام ضروری مانند برق را از ایران وارد می‌کند و بغداد نمی‌تواند این مساله را جبران کند و علاوه بر آن، میزان تبادل تجاری بین دو کشور بیش از ده‌ها میلیارد دلار است».

مسئول عراقی افزود: اگر درگیری‌های ایران و آمریکا به مرحله نظامی برسد، گروه‌هایی مسلح در عراق وجود دارند که درباره آن مواضع بی‌طرفی نخواهند گرفت و شاید کشور به جنگ و درگیری علیه آمریکا کشیده می‌شود. این چیزی نیست که ما خواهان آن باشیم و لذا تلاش خواهیم کرد عراق را از این درگیری دور کنیم».

کاخ سفید روز دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است معافیت‌های نفتی ایران را دیگر تمدید نکند.

پربیننده ترین خبرها