استقبال ضعیف مصری‌ها از تغییر قانون اساسی به نفع مرسی

استقبال ضعیف مصری‌ها از تغییر قانون اساسی به نفع مرسی
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398 - 02:15

هیأت عالی انتخابات مصر اعلام کرد که مردم این کشور به تغییرات در قانون اساسی مصر که به دنبال افزایش دوره ریاست جمهوری است، رأی مثبت دادند.

العالم - مصر

هیأت عالی انتخابات مصر شامگاه سه‌شنبه (سوم اردیبهشت) اعلام کرد که همه‌پرسی تعدیل برخی از مواد و بندهای قانون اساسی این کشور رأی آورده است.

این هیأت با صدور بیانیه‌ای که از سوی «لاشین ابراهیم» رئیس این هیأت قرائت شد، اعلام کرد که در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی بیش از ۴۴ درصد (۲۷ میلیون نفر) از واجدان شرایط شرکت کرده‌اند که از این بین، ۸۸ درصد به آن «آری» گفته‌اند.

در این همه‌پرسی که از جمعه گذشته آغاز و دیروز دوشنبه پایان یافت، ۶۱ میلیون ۳۴۴ هزار و ۵۰۳ نفر واجد شرایط مشارکت بودند. بنا به گفته هیأت عالی انتخابات، بیش از ۱۰ هزار مرکز اخذ رأی در مصر وجود داشت.

پارلمان مصر ۲۷ فروردین طی جلسه‌ای با اکثریت آرا، با طرح تغییر برخی از بندهای قانون اساسی این کشور موافقت کرد و از هیأت عالی انتخابات خواست همه‌پرسی را در سریع‌ترین وقت ممکن برگزار کنند.

بسیاری از جریان‌ها و احزاب سیاسی علیه این طرح که با هدف افزایش دوره ریاست جمهوری و به تبع آن افزایش مدت ریاست جمهوری «عبدالفتاح السیسی» مطرح شد موضع گرفته و تصویب آن را خطری برای مردم سالاری در این کشور آفریقایی قلمداد کردند.

دوره ریاست جمهوری در مصر چهار ساله بود که با تصویب این طرح و رأی مردم مصر به آن، رئیس جمهور این می‌تواند دو دوره شش ساله در قدرت بماند.

بر اساس تغییرات جدید، السیسی می‌تواند دوره ریاست جمهوری خود را که در سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد، دو سال دیگر تمدید کرده و برای یک دوره دیگر کاندید شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها