تصرف بندری توسط طالبان در شمال افغانستان

تصرف بندری توسط طالبان در شمال افغانستان
جمعه 6 ارديبهشت 1398 - 13:46

مقامات افغان اعلام کردند که بندر «آی‌خانم» در ولایت تخار که در محاصره طالبان قرار گرفته بود، به دلیل عقب نشینی نیروهای ارتش به تصرف این گروه در آمده است.

العالم- آسیا

بندر «آی‌خانم» در شهرستان «دشت قلعه» ولایت تخار پس از دو هفته محاصره به دلیل عقب نشینی نیروهای ارتش به تصرف طالبان درآمده است.

«خلیل اسیر» سخنگوی پلیس تخار ضمن تائید سقوط این بندر از اعزام نیروهای کمکی به شهرستان دشت قلعه خبر داده است.

وی افزود: نیروهای ارتش پس از درگیری با طالبان و شکستن محاصره در بندر آی‌خانم مستقر شدند اما به دلایل نامعلومی این نیروها به سمت مرکز شهرستان دشت قلعه عقب نشینی کردند.

سخنگوی پلیس تخار تصریح کرد که نیروهای ارتش بدون درگیری این بندر را به گروه طالبان واگذار کرده است.

اسیر خاطرنشان کرد که هنوز انگیزه نیروهای ارتش از عقب نشینی از بندر آی‌خانم مشخص نشده است اما نیروهای کمکی برای بازپس گیری بندر به این منطقه اعزام شدند.

نیروهای امنیتی افغان که از ولایت قندر نیز به این منطقه اعزام شده بودند پس از دو روز درگیری بدون هماهنگی با مقامات افغان در ولایت تخار دوباره به قندز بازگشته‌اند.

نیروهای ارتش نیز که از بندر آی‌خانم عقب نشینی کردند دلیل این کار را نبود امکانات و احتمال محاصره دوباره از سوی طالبان عنوان کردند.

حملات طالبان به بندر آی‌خانم از دو هفته پیش افزایش یافته است و پیش از این نیز مقامات محلی نسبت به سقوط احتمالی این بندر توسط طالبان هشدار داده بودند.

بیشتر بخوانید

تشدید حملات طالبان به ولایت تخار در شمال افغانستان

حملات گسترده طالبان در سراسر افغانستان پیش از گفت‌وگوهای صلح

ولایت تخار با تاجیکستان مرز مشترک دارد و تاسیسات بندر آی خانم نیز حدود 7 سال پیش از سوی ژاپن در ولایت تخار ساخته شد که شمال این کشور را با تاجیکستان متصل می‌کند.

این بندر یکی از بنادر مهم تجاری افغانستان به شمار می‌روند اما به دلیل افزایش ناامنی‌ها در شمال افغانستان داد و ستد تجاری از طریق این بندر به شدت کاهش یافته است.

تسنیم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها