تمدید وضعیت فوق‌العاده در مصر برای هشتمین بار

تمدید وضعیت فوق‌العاده در مصر برای هشتمین بار
جمعه 6 ارديبهشت 1398 - 16:42

رئیس‌جمهور مصر طی فرمانی برای هشتمین بار متوالی وضعیت فوق‌العاده در کشور را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرد.

العالم - مصر

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر طی فرمانی با اشاره به اوضاع امنیتی کشور، وضعیت فوق‌العاده در سراسر مصر را سه ماه دیگر تمدید کرد.

این هشتمین بار متوالی است که السیسی وضعیت فوق‌العاده در مصر را تمدید می‌کند.

طبق گزارش رسانه‌های مصر، به موجب دستور السیسی، نیروهای مسلح و پلیس در کنار مأموریت خود برای حفظ امنیت و حمایت از اموال عمومی و خصوصی و جان شهروندان در سراسر کشور، با هر گونه خطرات تروریسم نیز مقابله خواهند کرد و در این رابطه به آنها اختیار تام برای اتخاذ هر گونه تصمیمی داده شده است.

این فرمان السیسی البته باید به موافقت پارلمان برسد در حالی‌که پارلمان مصر که اکثریت آن را حامیان السیسی تشکیل می‌دهند، در اغلب موارد با چنین تصمیماتی موافقت می‌کند.

۱۰ آوریل ۲۰۱۷ نیز پارلمان با اعلام وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه به منظور مقابله با خطرات تروریسم و حمایت از آن موافقت کرد.

شبه‌جزیره سیناء طی چند سال اخیر شاهد عملیات‌های گروه‌های تروریستی از جمله گروه «أنصار بیت‌المقدس» یا همان «ولایت سیناء» شاخه داعش در سیناء بود و علاوه بر آن چندین مورد انفجار تروریستی در کلیساهای مصر نیز رخ داد که طی آن چندین نفر قربانی شدند.

مصر طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ شاهد وقوع انفجارهایی بود که اغلب هدف آن مسیحیان یا کلیساهای این کشور بود. در فوریه 2017 سلسله حملات افراد مسلح در استان سیناء به کشته شدن هفت نفر انجامید.

در آوریل 2017 دو انفجار کلیسای مارجرجس در «طنطا» مرکز استان «الغربیه» (در شمال قاهره) و کلیسای ارتدوکس قبطی‌ها در شهر اسکندریه در شمال مصر را هدف گرفت که 25 کشته و بیش از 60 مجروح بر جای گذاشت.

در دسامبر 2017 نیز ده نفر از جمله چند نیروی امنیتی در حمله افراد مسلح به کلیسای مارمینا در منطقه «حلوان» در جنوب قاهره (پایتخت) جان خود را از دست دادند.

فارس

پربیننده ترین خبرها