اتحادیه آفریقا برای انتقال قدرت به غیرنظامیان در سودان 60 روز مهلت داد

اتحادیه آفریقا برای انتقال قدرت به غیرنظامیان در سودان 60 روز مهلت داد
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398 - 07:55

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا سه شنبه شب اعلام کرد که به شورای نظامی انتقالی سودان 60 روز برای انتقال قدرت به غیرنظامیان مهلت می دهد.

العالم - آفریقا

به گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از منابعی در اتحادیه آفریقا، شورای صلح و امنیت این اتحادیه که حدود دو هفته پیش ضرب الأجل 15 روزه برای انتقال قدرت به غیرنظامیان در سودان تعیین کرده بود، این ضرب الأجل را برای 60 روز دیگر تمدید کرد.

شورای 'صلح و امنیت' اتحادیه آفریقا پیش تر هشدار داده بود که اگر شورای نظامی انتقالی سودان ظرف 15 روز آینده قدرت را به دولتی مدنی واگذار نکند، عضویت این کشور در اتحادیه آفریقا به حالت تعلیق درخواهد آمد.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا یکی از مهم ترین بازوهای این اتحادیه است که مسؤولیت حفظ صلح و ثبات را در این قاره برعهده دارد.

شورای مخالفان و اعضای شورای نظامی سودان پیش تر اعلام کرده بودند که شورایی مرکب از نظامیان و فعالان مدنی این کشور برای دوران انتقالی پس از حکومت عمر البشیر تشکیل خواهند داد.

پنجشنبه 22 فروردین ماه با بالاگرفتن اعتراضات مردمی در سودان و به منظور کنترل اوضاع، ژنرال 'عوض بن عوف' وزیر دفاع و یکی از نزدیک ترین چهره ها به کانون قدرت، بیانیه برکناری عمر البشیر رئیس جمهوری و نیز برقراری سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت وآمد را قرائت کرد.

ژنرال بن عوف اعلام کرد که یک شورای انتقالی نظامی به مدت دو سال اداره سودان را برعهده خواهد گرفت و از آن پس حکومتی مردمی بر سر کار خواهد آمد.

در ادامه این تحولات و با توجه به تداوم اعتراض های عمومی به حکومت ژنرال ها، بن عوف وزیر دفاع البشیر از راس شورای انتقالی نظامی کنار رفت و جای خود را به 'عبدالفتاح البرهان' داد.

تظاهرات مردم سودان علیه البشیر از دسامبر 2018 (آذر- دی 97 ) شروع و موجب شد تا رییس جمهوری این کشور در فوریه 2019 (بهمن- اسفند 97) با انحلال دولت، به مدت یک سال وضعیت فوق العاده در سودان اعلام کند.

اعتراض ها در سودان گرچه در آغاز افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی را هدف قرار داده بود، اما بعدها به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد که نزدیک 30 سال است در این کشور قدرت را در دست داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها