دفع حمله نظامیان «حفتر» در جنوب طرابلس

دفع حمله نظامیان «حفتر» در جنوب طرابلس
جمعه 13 ارديبهشت 1398 - 13:36

درگیری بین نظامیان «حفتر» و نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در جنوب طرابلس همچنان ادامه دارد و رئیس دولت وفاق ملی برقراری آتش‌بس را به عقب‌نشینی نظامیان حفتر مشروط کرده است.

العالم - لیبی

منطقه السوانی (جنوب طرابلس) روز پنجشنبه (دیروز) نیز شاهد درگیری بین نظامیان حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی بود و نیروهای دو طرف از سلاح‌های سبک و متوسط، خمپاره و تانک استفاده می‌کردند.

نیروهای دولت وفاق ملی از سه محور به نظامیان حفتر در جبهه فرودگاه بین‌المللی طرابلس حمله کرده و موفق شدند به سمت فرودگاه پیشروی کنند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، نیروهای دولت وفاق ملی توانستند حمله نظامیان حفتر به منطقه العزیزیه در جنوب طرابلس را دفع کنند.

«مصطفی المجعی» سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی عملیات «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) وابسته به دولت وفاق ملی اعلام کرد که محور جاده فرودگاه دیروز شاههد درگیری مسلحانه برای باز‌پس‌گیری بخش‌های باقی‌مانده از فرودگاه بود.

وی افزود که نیروی هوایی وابسته به دولت وفاق ملی، طی نُه بار حمله مواضع نظامیان حفتر در شهر غریان واقع در یکصد کیلومتری جنوب طرابلس، ترهونه (۹۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس) و «سیدی السایح» (۴۰ کیلومتری جنوب طرابلس) را هدف قرار دادند.

از چهارم آوریل گذشته شبه‌نظامیان تحت امر «خلیفه حفتر» که از حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر برخوردار است، حملات خود برای تصرف طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کرده و توانستند به چهار اصلی واقع در اطراف طرابلس (صبراته، صرمان، غریان و ترهونه) و نیز جنوب این شهر نفوذ کنند اما با شکست‌هایی مواجه شده و در بیشتر محورها عقب‌نشینی کردند و نتوانستند از حصار امنیتی این شهر عبور کنند.

این حمله نظامیان حفتر با محکومیت‌هایی در سطح جهان و مجامع بین‌المللی مواجه شد و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، طی یک ماه گذشته از آغاز این حملات تا کنون ۳۷۶ نفر کشته و ۱۸۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

دیدار فرستاده سازمان ملل با رئیس دولت وفاق ملی

«غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در امور لیبی با «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی دیدار و درباره اوضاع امنیتی و انسانی در طرابلس گفت‌وگو کرد.

«استفان دوگاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت که سلامه در دیدار با السراج، در جریان نتایج سفر اخیر خود به اروپا قرار گرفت و سلامه بر تعهد سازمان ملل برای ارائه کمک‌های انسانی به غیرنظامیان در طرابلس تأکید کرد.

السراج در این دیدار بر عزم دولت وفاق ملی برای مقابله با هر گونه تجاوز به طرابلس تأکید کرد و گفت که برقراری آتش‌بس پیش از عقب‌نشینی نظامیان متجاوز حفتر ممکن نیست.

«مهند یونس» سخنگوی دولت وفاق ملی نیز گفت که حفتر هرگز در آینده سیاسی لیبی جایی نخواهد داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها