دولت وفاق لیبی: حفتر برای قدرت می‌جنگد، نه مبارزه با تروریسم

دولت وفاق لیبی: حفتر برای قدرت می‌جنگد، نه مبارزه با تروریسم
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 14:32

معاون دولت وفاق ملی لیبی وضعیت ژنرال حفتر در میدان سیاست و نبرد را بسیار بد توصیف کرد و گفت مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به جای حمایت از یک کودتاچی قدرت طلب باید با دولت ملی لیبی همکاری کنند.

العالم - آفریقا

«احمد معیتیق»، معاون رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه، وضعیت ژنرال خلیفه حفتر را «بسیار بد» توصیف کرد و گفت: او انتظار داشت ظرف ۳ تا ۴ روز پایتخت طرابلس را بگیرد، اما موفق نشد و اکنون وضعیت او بسیار بد است.

این مقام لیبیایی گفت: حفتر به سفرای خارجی گفته بود که ظرف ۳ روز طرابس را می‌گیرد و ساکنان پایتخت با آغوش باز و خوشحالی از وی استقبال خواهند کرد؛ اما این اتفاق نیفتاد، او به سوی ساکنان شهر موشک پرتاب می‌کند و نزد جامعه لیبی محبوبیت خود را از دست داده و در صحنه سیاسی شکست خورده و در میدان جنگ هم شکست خواهد خورد.

معیتیق در پاسخ به سوالی درباره سفر هفته گذشته‌اش به کویت با توجه به نقش شناخته شده کویت به عنوان یک میانجی در منطقه گفت: کویت را به دو دلیل برگزیدیم، یکی اینکه کویت میانه رو‌تر از دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و می‌تواند بین همه طرف‌ها نزدیکی ایجاد کند، ما از اتفاقات و شکاف بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خوبی باخبریم موضوعی که بر ملت لیبی و مساله لیبی بازتاب داشته است و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به حمایت از خلیفه حفتر سوق داده است.

معیتیق افزود: ما در کویت از آنچه در شورای امنیت رخ داد حرف زدیم و طرف کویتی دیدگاه روشنی داشت امیر کویت هم حامی موضع لیبی بود و یک کلام بیان کرد اینکه «نماینده کویت را نماینده لیبی و نماینده طرابلس در شورای امنیت حساب کنید.».

معیتیق گفت: بر این باورم که هنوز زود است که در داخل شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیح فارس تحرکاتی درباره لیبی صورت گیرد الان بیشتر نهادهای منطقه‌ای عربی با مشکل و یا وضعیت کاملا فروپاشیده‌ای روبرو هستند، چه شورای همکاری خلیج فارس و چه اتحادیه مغرب عربی و چه اتحادیه عربی فرقی نمی‌کند.

معیتیق با اشاره به سفر دوره‌ای هفته گذشته خود به ایتالیا، تونس، الجزائر و کویت گفت: ما با کشورهای همسایه که به وضوح مخالفت خود را با حمله به طرابلس اعلام کردند شروع کردیم و سپس کشور کویت را که نماینده اعراب در شورای امنیت است برگزیدیم که مهم‌ترین و اولین گزینه است.

یک مقام رسمی وزارت خارجه کویت هم اخیرا ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به تحولات اخیر در لیبی خواستار آتش بس، توقف خونریزی‌ها و اتکا به راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران شده است.

موضوع میانجیگری اعراب خلیج فارس در حالی مطرح شده است که دولت وفاق ملی لیبی امارات را به حمایت از نیروهای حفتر متهم می‌کند و می‌گوید مقامات امارات درصدد گسترش رژیم های دیکتاتوری در منطقه هستند.

معیتیق در واکنش به پیام السیسی در حمایت از تلاش‌های ضد تروریستی اظهار داشت: این سخنان عمومی و در دسترس همه است و مبارزه با تروریسم اصطلاحی کلیشه‌ای شده است که می‌تواند به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: ما با تروریسم مبارزه کردیم، آیا کسی می‌تواند بگوید ما این کار را نکردیم این حفتر است که با تروریسم مبارزه نکرده است او کاری کرد که تروریسم از درنه خارج شود و به سمت سرت برود.

معیتیق گفت: حفتر برای رسیدن به قدرت مبارزه می‌کند؛ اما مبارزه با تروریسم چیزی است که ما هم از آن استقبال می‌کنیم هزار بار از سخنان السیسی درباره مبارزه با تروریسم استقبال می‌کنیم؛ اما السیسی باید با ما در این زمینه همکاری کند نه با فردی کودتاچی که درصدد رسیدن به قدرت است.

در همین حال «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر روز جمعه بر حمایت‌های قاهره از تلاش‌ها برای ایجاد راه حل سیاسی در لیبی تاکید کرد.

آیا موضع مصر عوض می‌شود؟

«بسام راضی»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای گفت که السیسی در تماس تلفنی با «جوزپه کونته»، نخست وزیر ایتالیا و گفت‌وگو با وی درباره مساله لیبی بر حمایت قاهره از تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران لیبی بر اساس مواضع اصولی مصر در دفاع از تمامیت ارضی لیبی و نهادهای ملی و احترام به اراده ملت آن به منظور بازگشت ثبات و امنیت به خاورمیانه تاکید کرد.

ایتالیا که لیبی قبلا مستعمره آن بوده بارها نسبت به تحولات اخیر در لیبی و حمله نیروهای ژنرال حفتر از چهارم آوریل تاکنون به طرابلس ابراز نگرانی کرده است و دولت وفاق ملی لیبی هم که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده قاهره و برخی از دیگر کشورهای عربی را به حمایت از حفتر متهم می‌کند.

رئیس جمهور مصر نیمه‌های آوریل گذشته میزبان ژنرال حفتر بود و در این دیدار بر حمایت مصر از تلاش‌ها برای آنچه مبارزه با تروریسم و شبه نظامیان افراط گرا به منظور تحقق امنیت و ثبات شهروندان لیبی بود تاکید کرد.

لیبی از زمان سرنگونی رژیم دیکتاتور «معمر قذافی» در سال 2011 تا کنون شاهد دودستگی بین جناح‌های سیاسی این کشور بوده است، در واقع اکنون لیبی تحت کنترل دو دولت است؛ دولتی که در شرق این کشور است و ژنرال خلیفه حفتر رئیس تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی و پارلمان شهر طبرق از آن حمایت می‌کنند و دولت دیگر در طرابلس به رهبری فایز السراج مورد حمایت سازمان ملل است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها