اخبار لیبی/

شرط طرابلس برای آتش‌بس؛ اسارت 5 نیروی «حفتر»

شرط طرابلس برای آتش‌بس؛ اسارت 5 نیروی «حفتر»
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 16:11

هم‌زمان که دولت وفاق ملی در غرب لیبی عقب‌نشینی نیروهای شرق از نزدیکی پایتخت را پیش‌شرط آتش‌بس اعلام کرده، پنج نیروی شرق اسیر شدند و پاریس نیز حمایت از شرق را تکذیب کرد.

العالم - آفریقا

درگیری شرق و غرب لیبی بعد از یک ماه از آغاز جنگ، هنوز ادامه دارد.

عقب‌نشینی از اطراف پایتخت شرط طرابلس

مهند یونس، سخنگوی دولت وفاق ملی لیبی روز جمعه خواستار عقب‌نشینی نیروهای مهاجم (شرق لیبی) از نزدیکی پایتخت (غرب) شد.

یونس در نشستی خبری پس از نشست کابینه برای بررسی تحولات اوضاع در طرابلس گفت: تا قبل از اینکه نیروهای جنایتکار حفتر از طرابلس عقب نشینی نکنند و به جایی که از آنجا آمده بودند برنگردند، دولت مخالف هر گونه آتش‌بس است؛ وی تاکید کرد: حفتر در هیچ راه حل سیاسی آتی در لیبی نقشی نخواهد داشت.

خلیفه حفتر، نظامی بازنشسته لیبیایی،‌ فرماندهی نیروهای شرق لیبی (طبرق) را بر عهده دارد. او چهارم آوریل 2019 (پنجشنبه پانزدهم فروردین 1398) به آنچه «ارتش ملی لیبی» خوانده می‌شود و تابع تصمیم‌های پارلمان در طبرق (شرق) است، دستور داد به سوی طرابلس (پایتخت در غرب کشور) مقر دولت «وفاق ملی» حرکت و آن را تصرف کند.

یونس گفت: دولت وفاق ملی لیبی پاسخی آشکار به کشورهای حامی حفتر که درصدد ایجاد رژیم های دیکتاتوری هستند خواهد داد.

حفتر از پشتیبانی ریاض، ابوظبی و قاهره برخوردار است و اخیرا دونالد ترامپ در جریان حمله به طرابلس، با حفتر تماس تلفنی گرفت و با او صحبت کرد تا نشان دهد، واشنگتن از او حمایت می‌کند.

این مقام لیبیایی گفت: کشورهای حامی حفتر سلاح های پیشرفته‌ای را از طریق خشکی و از طریق کشورهایی هم مرز وارد لیبی کردند که در جریان تسلط نیروهایمان بر چند موضع نیروهای مهاجم مهمات ساخت یک کشور عربی شناخته شده را پیدا کردیم که در زمان مناسب این قضیه را برملا کرده و به دخالتش در امور کشورمان پاسخ می دهیم.

سخنگوی دولت وفاق ملی لیبی از احیای توافقنامه‌های قدمی کشورش با لیبی درباره همکاری نظامی خبر داد و گفت طرابلس از آنکارا و برخی از دیگر کشورها در مسائل جدید درخواست کمک کرده است.

یونس همچنین خبر داد محمد الطاهر سیاله، وزیر خارجه لیبی به زودی برای روشن کردن واقعیت حمله به طرابلس به مسکو سفر می‌کند.

وی افزود: انتظار داریم روسیه موضع روشن‌تری را در شورای امنیت در مخالفت با حمله به طرابلس و اقدامات نیروهای حفتر در بمباران غیرنظامیان و فرودگاه ها و ارتکاب جنایات جنگی داشته باشد.

اسارت پنج نفر از عناصر حفتر

دولت وفاق ملی لیبی، صبح امروز شنبه، از اسارت پنج نفر از نیروهای حفتر در محور وادی الربیع در جنوب طرابلس (پایتخت) خبر داد.

دولت وفاق ملی در صفحه فیسبوک خود، در بیانیه‌ای منتسب به عملیات «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) اعلام کرد که نیروهای طرابلس موفق شدند یک تانک و یک خودرو نظامی را منهدم و پنج نیروی حفتر را در محور وادی الربیع به اسارت بگیرند.

طرابلس عملیات مقابله با نیروهای حفتر را «برکان الغضب» نامیده است.

ربوده شدن 2 خبرنگار به دست نیروهای حفتر

از سوی دیگر شبکه خصوصی «لیبیا الأحرار» لیبی از قطع ارتباط خبرنگارانش با این شبکه در حین ماموریت کاری‌شان در جنوب طرابلس خبر داد.

در بیانیه این شبکه آمده است لیبیا الاحرار نگرانی عمیق خود را از وضعیت محمد القرج و محمد الشیبانی که از روز پنجشنبه در حین انجام وظیفه خود در پوشش اخبار جنگ ناپدید شدند ابراز می دارد.

این بیانیه افزود: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که همکاران ما توسط عناصر ژنرال خلیفه هفتر بازداشت شده و به مکان ناشناخته منتقل شده‌اند.

این شبکه از طرف‌هایی که اقدام به ربودن این دو خبرنگار کرده‌اند خواست سرنوشت آنها را مشخص و فورا آنها را آزاد کنند این شبکه یادآور شد که ربودن خبرنگاران جرمی است که مورد پیگرد قانون لیبی و دنیا قرار می‌گیرد.

حمله به پایگاه حفتر در جنوب لیبی

یک مقام محلی شهر سبها در جنوب لیبی روز شنبه از حمله مسلحانه به منطقه نظامی فرماندهی کل نیروهای مسلح لیبی به رهبری حفتر در این شهر خبر داد و گفت احتمال می رود گروه مهاجم از نیروهای حفاظت جنوب باشند.

این منبع مقر مورد حمله را در 160 کیلومتری شمال شرق سبها و در همجواری یک مخزن نفتی این شهر خواند و گفت: این مقر در محاصره است و درگیری‌ها تا این لحظه ادامه دارد صدای جنگنده‌ها هم در آسمان این شهر شنیده می‌شود.

فرانسه حمایت از حفتر را تکذیب کرد

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به اخبار حاکی از حمایت پاریس از خلیفه حفتر، گفت: فرانسه از حفتر جانبداری نمی‌کند بلکه خواستار آتش بس در این کشور و تلاش برای برگزاری انتخابات در آن است.

وی افزود: این درست است ما باور داریم که حفتر بخشی از حل و فصل مسئله لیبی است، وی در بنغازی و جنوب لیبی با تروریسم مبارزه کرد و این به سود ما و کشورهای منطقه ساحل و همچنین همسایه‌های لیبی است، اما پاریس انتظار حمله حفتر به طرابلس را نداشت و در تمامی دیدارهایی که با وی داشتم تأکید کردم که صبر پیشه کند و لیبی نیازمند یک راه حل سیاسی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها