تحلیل روز/

ادلب؛ صبر ما سر آمده است!

ادلب؛ صبر ما سر آمده است!
يکشنبه 15 ارديبهشت 1398 - 16:51

"صبر ما سر آمده"؛ این زبان حال ارتش سوریه و اهالی شهرهای حماه و حومه ادلب است که در جریان تجاوزاتی که تروریست ها در ادلب مرتکب شده اند و حجم انبوه موشک هایی که زندگی کودکان و عزیزان آنها را به خطر انداخته است با رنج و مصیبت دست و پنجه نرم می کنند.

العالم - سوريه

شبکه های اجتماعی طی چند روز گذشته خبری را منتشر کرده اند با این مضمون که فرماندهی ارتش سوریه، سرتیپ ماهر اسد را به عنوان فرمانده نظامی عملیات قریب الوقوع ادلب منصوب کرده است.

درست است که این خبر در حد همان شبکه های اجتماعی باقی مانده است اما مثل آتش در پنبه به سرعت فراگیر شد و با توجه به خوشنامی نیروهای تحت فرماندهی ماهر اسد، با استقبال گسترده عمومی رو به رو شد؛ این بدان معناست که توده مردم سوریه از سیاست های حیله گرانه ترکیه در این پرونده و تجاوزهای مکرر تروریست ها به ستوه آمده اند.

در سطوح میدانی هم تدارکات ارتش سوریه و میزان جدی بودن آن برای حمله به تروریست های مستقر در ادلب بر کسی پوشیده نیست. نیروهای سوریه بی مهابا به حمله تروریست ها پاسخ داده، تجهیزات و ماشین آلات آنها را منهدم کرده و مواضع آنها را در عمق مناطق استقرار آنها یعنی حومه حماه و ادلب زیر آتش گرفته و نابود کرده اند. از حیث نظامی نیز چنین به نظر می رسد که جنگ ادلب در عمل شروع شده است و کار از مرحله مقدماتی فراتر رفته است.

از سوی دیگر منابع ترک دیروز اعلام کرده اند که یکی از پاسگاه های ارتش ترکیه در منطقه الزاویه واقع در جنوب ادلب و شمال غرب حماه مورد حمله توپخانه ای قرار گرفته است؛ آنها مدعی شده اند که ارتش سوریه این حمله را تدارک دیده؛ دمشق تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده . با این حال این گلوله باران با توجه به شواهد و قراین، ثابت می کند که تبعات عدم پایبندی آنکارا به تعهدات خود در سوچی درخصوص مهار تروریست ها، به خود این کشور بر می گردد و این کشور به دلیل عدم پایبندی به تعهداتش، زندگی نظامیانش را در ادلب و حماه به خطر انداخته است با این حال ترکیه هیچ اهمیتی به حساسیت وضعیت در ادلب نمی دهد. ناظران این موضوع را ناشی از توافق های غیر علنی ترکیه، ایران و روسیه می دانند.

اما اعتقاد ما بر این است این توافقات در صورت انعقاد نیز حلب را شامل نمی شود زیرا به نظر می رسد ترکیه بر پیشروی به سمت شمال حلب اصرار دارد و شبه نظامیان وابسته به این کشور نیز روز گذشته کاملا بر روستای مرعناز تسلط یافته و در دو روستای شوارغه و المالکیه پیشروی کردند اما پس از بمباران خشونت آمیز نیروهای کرد، عقب نشینی کردند.

نیروهای سوریه مستقر در نبل و الزهرا اما از نزدیک این درگیری ها را با احتیاط دنبال می کنند، زیرا این دو منطقه در اولین سالهای بحران، بدترین شرایط را در محاصره پشت سر گذاشتند و هنوز مصیبت های ساکنان الفوعه و کفریا در ترک سرزمین و منازل خود و کشتار کودکان بی گناه آنان را به یاد دارند.

بنابراین هراندازه شبه نظامیان ترکیه ، در صدد پیشروی باشند، نخواهند توانست به سمت نبل و الزهرا پیشروی کنند زیرا این منطقه خط قرمز مقامات سوریه و اهالی این دو منطقه است و پیشروی شبه نظامیان که گفته می شود آموزش های ویژه ای در ارتش ترکیه دیده اند به معنای پایان داستان شبه نظامیان خواهد بود و شمال حلب را شعله ور خواهد کرد و شاید ترکیه نیز عفرین را که به دور از تنش هاست را از دست بدهد .

از حلب و ادلب و بحران های بی سابقه امریکا علیه محور مقاومت در منطقه و شعله ور شدن مجدد جبهه غزه و نزدیکی آن به درگیری ها، به نظر می رسد سوریه ، در حوادث منطقه، نقطه تعیین کننده ای است و بازگشت ادلب به سوریه ، کابوس همه کسانی است که علیه سوریه و محور مقاومت تلاش کردند اما زمان تنگ است و دشمنان منتظر فرصت برای از بین بردن نیروهای مقاومت هستند اما ما مطمئن هستیم روزهای آتی، دشمنان مقاومت غافلگیر خواهند شد و حتی فرصتی برای پشیمانی ندارند.

علاء الحلبي

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها