«کارت قرمز» به شکنجه‌گر معروف بحرین

«کارت قرمز» به شکنجه‌گر معروف بحرین
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 03:15

سازمان آمریکایی موسوم به «برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین» در راستای بررسی نقض قوانین حقوق بشری دولت بحرین و نادیده گرفتن حقوق زندانیان سیاسی و شرایط نامناسب زندان‌های این کشور، به مدیر زندان مرکزی «جو» کارت قرمز داد.

العالم-بحرین

سازمان آمریکایی موسوم به «برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین» با نام اختصاری «ای‎دی‌اچ‌ار‌بی» دیروز شنبه کارت قرمز را علیه «عدنان بحر» مدیر زندان مرکزی «جو» به دلیل نقض حقوق بشر بحرین و زیرپا گذاشتن حقوق زندانیان سیاسی و اعمال رفتارهای خشونت آمیز در داخل زندان صادر کرد.

هشدار این سازمان آمریکایی علیه مدیر زندان جو پس از بررسی‌ شرایط بد زندانیان سیاسی داخل این زندان مرکزی بحرین که به زندان شکنجه معروف است، داده شد.

سازمان «ای‎دی‌اچ‌ار‌بی» فاش کرد که کمیسر ویژه سازمان ملل در مسایل مربوط به شکنجه زندانیان، به تحقیق و بررسی شکنجه و تجاوز جنسی به زندانیان در سال 2008 در برهه‌ای که عدنان بحر مسئولیت بازرسی زندان را بر عهده داشت، پرداخت.

عدنان بحر از سال 2018 مدیر زندان مرکز جو است و از سال 2005 به شکنجه‌گر اصلی زندانیان شهرت دارد.

سازمان آمریکایی در ادامه فاش کرد که در فوریه 2008، دو نفر از ماموران بحرینی یک زندانی سیاسی به نام «محمد عبدالله السنکیس» را پس از انتقالش به بیرون از زندان، مورد شکنجه و تجاوز جنسی قرار دادند.

پیشتر مرکزحقوق بشر و دموکراسی بحرین، بی توجهی مسئولان زندان مرکزی جو بحرین نسبت به شکنجه زندانیان و نگهداری آنها در شرایط نامطلوب را محکوم کره بود.

این نهاد حقوق بشری بحرینی گزارش داده بود که «علی الحاجی» و «ناجی فتیل» دو زندانی سیاسی بحرینی که در این زندان مرکزی الجو نگهداری می شوند مورد شکنجه‌های شدید روحی قرار گرفتند و در شرایط نامطلوبی نگهداری می‌شوند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم بحرین را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌ و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

نهاد حقوقی بین المللی «اسکای لاین» هم چندی پیش در گزارش سالانه خود با اشاره به اینکه آل خلیفه در سال 2018 بیش از 86 مورد نقض حقوق بشر داشته است، گزارش داده بود که «همه اتهامات نظام بحرین علیه فعالان حقوق بشری، مغایر با قوانین و کنوانسیون های بین المللی درباره حقوق بشر و آزادی بیان است».

تعدادی از فعالان حقوق بشری بحرین حدود دو سال پیش کتابی را با عنوان «زفرات» نوشته و در آن سعی کرده‌اند گوشه ای از جنایت‌های صورت گرفته در زندان‌های رژیم آل خلیفه در این کشور بویژه در زمان انتفاضه اسرا در زندان «جو» در مارس 2015 را مستند کنند.

این کتاب شامل 67 گزارش دست‌نویس از داخل زندان جو بعلاوه مجموعه‌ای از تصاویر و مستندات دیگر است که مجموعا 28 روش شکنجه در آن ترسیم شده است. نام 63 تن از مهم ترین شکنجه گران رژیم آل خلیفه و عناصر پلیس و نیروهای ژاندارمری بحرینی بعلاوه نیروهای مزدور اردنی و اماراتی نیز در این کتاب آمده است.

راویان این کتاب مشاهداتشان در شکنجه خود و دوستانشان را که در برخی موارد به شهادت افراد شکنجه ‌شده از جمله عباس السمیع و سامی مشیمع و علی السنکیس منجر شده را تشریح می‌کنند.

گزارش‌های منتشر شده در این کتاب نمونه ای از پایداری و استقامت اسرای بحرین را نشان می‌دهد که در برابر مشکلات و سختی‌ها با عزم و ایمان و اراده مقاومت می‌کنند و ثابت کردند که اسارت نمی‌تواند آنها را از اهداف خود مبنی بر رسیدن به آزادی و کرامت انسانی و حقوق اولیه بشری بازدارد.

بحرین از 14 فوریه 2011 شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است.مردم بحرین طی این سال‌ها برای رسیدن به آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن دولتی منتخب و آزادی زندانیان سیاسی کشورشان با رژیم این کشور مبارزه می‌کنند.

رژیم آل خلیفه برای خاموش کردن شعله اعتراضات مردم این کشور شمار زیادی از رهبران مخالف را بازداشت و با پرونده‌سازی به زندان‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

بحرین به عنوان کوچکترین کشور غرب آسیا بنا بر اعلام منابع حقوق بشری دارای بیشترین زندانی سیاسی است.

پربیننده ترین خبرها