مرکز رصدخانه بین‌المللی نخستین روز عید فطر را تعیین کرد

مرکز رصدخانه بین‌المللی نخستین روز عید فطر را تعیین کرد
دوشنبه 6 خرداد 1398 - 18:26

مرکز رصدخانه بین المللی در امارات تاکید کرد که با تکیه بر رؤیت هلال ماه شوال، روز چهارشنبه 5 ژوئن نخستین روز عیدفطر در جهان عرب و اسلام خواهد بود.

العالم - جهان اسلام

محمد شوکت عوده مدیر مرکز نجوم بین المللی خاطرنشان کرد: قرار است رؤیت هلال ماه شوال از روز دوشنبه آغاز شود. ماه سه دقیقه پس از غروب خورشید در عربستان غروب می کند؛ در ابوظبی و کویت و بحرین و عراق نیز ماه دو دقیقه پس از غروب خورشید غروب می کند.


بیشتر بخوانید زمان دقیق عید فطر در ایران مشخص شد


وی افزود: مدت زمان غروب ماه پس از غروب خورشید در سوریه و اردن و فلسطین 4 دقیقه، در صنعا 6 دقیقه و در لیبی و تونس 7 دقیقه است، در اغلب کشورهای جهان عرب و اسلام نیز همین گونه است.

عوده توضیح داد: طبق دستگاه های موجود برای رصد کردن ماه، رؤیت هلال ماه شوال غیرممکن است؛ اما با 30 روز شدن ماه رمضان و تکیه به رؤیت هلال، می بایست چهارشنبه 5 ژوئن نخستین روز از عید فطر باشد.

وی اظهار داشت: برخی از فقها بر این باورند که غروب ماه پس از خورشید برای رؤیت ماه کفایت می کند حتی اگر دیدن ماه با دستگاه های مخصوص صورت نگیرد. برخی متخصصان در علم فلک نیز تصریح می کنند که ممکن است عید سه شنبه باشد با توجه به آنکه بارها در برخی کشورها و از جمله عربستان با تکیه بر گواه شاهدان عینی چنین اتفاقی صورت گرفت.

مدیر مرکز رصدخانه بین المللی گفت: اگر بخواهیم با تکیه بر رؤیت هلال ماه شوال در منطقه عربی و جهان اسلام عید را تعیین کنیم، پس می بایست روز چهارشنبه عید باشد اما اگر شهادت شاهدان را بپذیریم ممکن است روز سه شنبه نخستین روز از عید فطر باشد و بدین صورت ماه رمضان 29 روزه خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها