عطوان تحلیل کرد:

وحشت اسرائیل و عربستان پس از تغییر مواضع ضد ایرانی ترامپ

وحشت اسرائیل و عربستان پس از تغییر مواضع ضد ایرانی ترامپ
سه شنبه 7 خرداد 1398 - 15:18

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل منطقه با اشاره به سخنان «دونالد ترامپ» در ژاپن درباره ایران نوشت که رئیس جمهوری آمریکا با عقبگرد از مواضع سابق خود درباره تهران «کابوس بزرگی» برای اسرائیل و برخی اعراب از جمله عربستان که خواستار جنگ علیه تهران بودند، رقم زد.

العالم ـ آمریکا

وی در ادامه این مطلب که روز سه شنبه در روزنامه «رأی الیوم» منتشر شد، افزود: ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از مواضع سابقش درباره ایران عقب نشینی کرد و لحن مسالمت جویانه ای را جایگزین تشدید امور و زبان تهدید کرده که در هفته‌های گذشته داشت و در ارسال ناو و کشتی‌ها جنگی و بمب افکن‌های «ب ۵۲» و در آخر تصمیم برای ارسال یک هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی به منطقه، نمود یافت اما باید دید این آشتی جویی ترامپ جدی است یا اینکه یک مانور نظامی برای تکمیل صف قشون ارتش آمریکا است.

عطوان یاد آور شد که بازگشت ترامپ از مواضع سابق خود درباره ایران را از سخنان وی در کنفرانس مطبوعاتیش با نخست وزیر ژاپن در روز دوشنبه مبنی براینکه آمریکا تصمیمی برای تغییر نظام در ایران ندارد و تنها نمی‌خواهد که این کشور به توان هسته‌ای دست یابد، همچنین سکوت «جان بولتون» مشاور امنیت داخلی آمریکا در حالی که وی یکی از جنگ طلبان اصلی دولت ترامپ است، می‌توان دریافت.

این تحلیلگر نوشت: نباید فراموش کرد که «ترامپ دروغگو» است و روزنامه «نیویورک تایمز» تاکنون ۲۰۰ مورد از دروغ‌های وی را شناسایی کرده بهمین دلیل نمی‌توان همه اظهارات او را جدی گرفت همانطور که در مسائل مختلف به این مساله عادت کرده‌ایم که بارزترین نمونه آن پرونده کره شمالی و موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های هسته‌ای آن و جنگ تجاری با چین است. ترامپ عادت دارد نخست لحن تند در پیش گیرد و سپس از مواضع خود عقب نشینی کند و پس از آن به دنبال آرام کردن اوضاع باشد. شاید تنها استثنا که در آن وعده‌های خود را عملی می‌کند درباره اعراب است که همه وعده‌های خود را درباره آنها بدون هیچ فیلتری اجرایی می‌کند و دلیل آن نیز مسائلی است که نیاز به شرح و بسط ندارد.

وی اضافه کرد که ترامپ می‌گوید که قصد صدمه زدن به مردم ایران را ندارد، اگر این‌طور است پس چرا از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ایران اعمال کرده است. توافق هسته‌ای در مهار ایران و تعلیق برنامه‌های هسته‌ای و ممانعت از غنی سازی هسته‌ای توسط این کشور موفق بوده است، باید دید آیا پیام‌های ترامپ اشاره به این است که او شرط ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای را خواهد پذیرفت.

عطوان عنوان کرد: می‌توان خلاصه کرد که ایران از تهدیدات ترامپ هراسی ندارد و پیامی که به همه میانجی‌ها ابلاغ کرده نیز این است که این کشور به میز مذاکرات بازنخواهدگشت تا زمانی که همه تحریم‌ها رفع شود و آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند باشد، این مواضع ایران را حملاتی که به کشتی‌های تجاری در بندر الفجیره در دریای عمان شد و نیز پرتاب موشک‌های از سوی جهاد اسلامی به اهداف اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی و نیز حمله پهپادهای حوثی های یمن به ایستگاه‌های پمپاژ نفت عربستان محکم‌تر کرد و موضعگیری قاطعانه ایران در این زمینه ثمر بخش بود.

وی ادامه داد که بی شک لحن آرام ترامپ به دلیل این است که به این نتیجه رسیده که هرگونه تجاوز به ایران بدون هزینه نخواهد بود و هزینه‌های سنگینی برای این کشور و متحدان منطقه‌ای آن خواهد داشت، بخصوص که اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای هیچ جنگی آماده نیستند و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پایان مهلت تشکیل کابینه نزدیک است و عربستان و امارات با حمله پهپادهای انتحاری یمنی‌ها روبرو هستند و احتمال بالا رفتن این حملات و احتمال ورود به جنگ شهرها و ضد تأسیسات حیاتی توسط یمنی‌ها ضد عربستان زیاد است.

به گزارش ایرنا، عطوان نوشت: عقب نشینی آمریکا از موضع تهدید به نفع ایران و کابوسی برای اسرائیل و برخی کشورهای عربی بخصوص عربستان است که معتقد بودند که حمله به ایران از سوی آمریکا نزدیک است چرا که تهران در صورت مذاکرات و قبول شروطش از سوی واشنگتن، از این بحران سربلند بیرون خواهد آمد.

سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ به مرحله فروپاشی تدریجی رسیده و متحد آن در تل آویو هنوز قادر به تشکیل کابینه نشده و کنفرانس داماد وی برای فروش مساله فلسطین در بحرین مورد اقبال واقع نشده و تاکنون تنها امارات و عربستان برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و شانس تشکیل آن ضعیف است و احتمالاً این کنفرانس لغو شود.

پربیننده ترین خبرها