رابرت مولر از وزارت دادگستری استعفا کرد

رابرت مولر از وزارت دادگستری استعفا کرد
چهارشنبه 8 خرداد 1398 - 20:06

بازپرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا از سمت خود استعفا داد.

العالم - آمریکا

«رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا از سمت خود استعفا کرد.

وی افزود با پایان پرونده تحقیقات، از وزارت دادگستری می‌رود و در بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مولر که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد گفت گزارش وی دو بخش دارد که بخش نخست آن تلاش‌های روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات بوده و بخش دیگر عدم وجود توطئه گسترده برای متهم کردن است.

وی افزود: درباره موضوع ممانعت از اجرای عدالت، اگر ما این اطمینان را داشتیم که رئیس جمهور مرتکب جرم نشده این را می‌گفتیم اما این اطمینان را نداریم.

مولر اضافه کرد: هرگونه شهادت توسط این دفتر فراتر از گزارش ما نخواهد بود. این گزارش شهادت ماست و دسترسی به موارد مهم آن توسط دفتر مولر تصمیم‌گیری نشده است.

بازپرس ویژه اضافه کرد: تلاش‌های سیستماتیک چندگانه برای مداخله در انتخابات ما وجود داشت. این ادعا شایسته توجه از سوی تمامی آمریکایی‌هاست.

گزارش خلاصه شده رابرت مولر درباره تبانی ادعایی تیم ترامپ با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا ماه پیش منتشر شد.

این گزارش به این جمع‌بندی رسیده که اعضای تیم ترامپ با دولت روسیه تبانی نکرده‌اند. مولر علی‌رغم این، در این گزارش از ۱۰ اقدام توسط ترامپ نام برده که می‌توان آنها را مصداق «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» دانست.

پس از آن دموکرات‌های کنگره با انتقاد از وزیر دادگستری به خاطر سانسور گزارش مولر خواستار انتشار گزارش کامل وی شدند اما ترامپ مانع از انتشار گزارش کامل مولر شد.(جزئیات بیشتر)

به عقیده «جرالد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، در صورتی که ثابت شود ترامپ مبادرت به جلوگیری از اجرای عدالت و سنگ‌اندازی در روند تحقیقات مولر داشته است، می‌توان وی را مورد پیگرد قرار داد.

پربیننده ترین خبرها