پایان نشست مسکو و تلاش نافرجام برای آتش‌بس در افغانستان

پایان نشست مسکو و تلاش نافرجام برای آتش‌بس در افغانستان
پنج‌شنبه 9 خرداد 1398 - 18:45

در روز پایانی نشست مسکو، گفت‌وگوها بر سر آتش‌بس نتیجه بخش نبود و طالبان نیز بار دیگر تنها راه پایان جنگ در افغانستان را خروج نیروهای خارجی از این کشور دانست.

العالم - آسیا

در روز پایانی نشست مسکو، گفت‌وگوها بر سر آتش‌بس نتیجه بخش نبود و طالبان نیز بار دیگر تنها راه پایان جنگ در افغانستان را خروج نیروهای خارجی از این کشور دانست.

نشست میان سیاستمداران افغانستان و نمایندگان طالبان که از 2 روز پیش در مسکو پایتخت روسیه برگزار شده بود، امروز به کار خود پایان داد.

این گفت‌وگوها که پشت درهای بسته ادامه داشت، مسائل مختلفی از جمله آتش‌بس و پایان جنگ در افغانستان را شامل می‌شد.

در اطلاعیه مشترکی که از سوی اعضای این نشست منتشر شد، اعلام شد که در این نشست درباره ادامه گفت‌وگو میان افغان‌ها، برقراری آتش‌بس، مصونیت غیرنظامیان، مسائل مربوط به زندانیان، خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، قطع مداخلات خارجی، تحکیم نظام اسلامی، حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان، حقوق زنان و مسائل دیگر، گفت‌وگو شده‌ است.

همچنین امروز طالبان بار دیگر بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرد و مادر تمامی مشکلات کنونی در افغانستان را، اشغال افغانستان از سوی خارجی‌ها دانستند.

با این وجود، آمریکا از موافقت با عقب نشینی به‌عنوان بخشی از یک معامله احتمالی تا زمانی که طالبان تضمین‌های امنیتی، آتش‌بس و تعهدات دیگر را که در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با دولت کابل شامل می‌شود، را ندهد، خودداری کرده است.

عطا‌محمد نور، عضو هیات افغانستان از برگزاری نشست میان افغان‌ها تا اواخر ماه ژوئن در دوحه خبر داد و افزود که 9 ساعت درباره آتش‌بس با طالبان گفت‌وگو شد، اما این گفت‌وگوها، نتیجه نداد.

به گزارش فارس، این نشست در حالی در مسکو انجام شد که ششمین دور مذاکرات میان طالبان و آمریکا به دلیل عدم پذیرش آتش بس از سوی طالبان با بن بست مواجه شد.

یک مقام طالبان روز پنج شنبه گفت که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات با گروهی از سیاستمداران ارشد افغان در مسکو انجام شده اما این پیشرفت‌ها کافی نیست و مذاکرات بیشتری لازم است.

همزمان با اعلام ماه گذشته آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن با چین و روسیه درباره راه حل کلیدی برای توافق صلح در مذاکرات افغانستان به اتفاق نظر رسیده، به نظر می‌رسد مسکو در روند پیش‌رو نفوذ خود را به دست آورده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها