تحلیل روز/

اگر "مسلمانان" نبودند "اعراب" فلسطین را از کنفرانس سران مکه کنار می گذاشتند

اگر
شنبه 11 خرداد 1398 - 15:01

پس از عقب نشینی حقارت بار ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از طرح حمله به ایران و سقوط پر سر و صدای متحد دیرین او یعنی نتانیاهو، و ناتوانی عربستان از مقابله با انصارالله، پادشاه سعودی خواستار برگزاری کنفرانس سران عربی و اسلامی و نشست شورای همکاری خلیج فارس در 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان شد.

العالم - عربستان سعودی

بر هیچ انسان زیرکی پوشیده نیست که پول عربستان تا چه اندازه می تواند در برگزاری چنین نشست هایی و بهره برداری سیاسی از آثار و مقدسات اسلامی – عربستان سایر مسلمانان را از آن محروم کرده است - مؤثر باشد. البته چیزی که در اینجا روح انسان را می آزارد این است که چگونه کشورهای عرب و امیرنشین های حاشیه خلیج فارس به این سطح از درماندگی و بیچارگی رسیده اند که اگر مواضع قدرتمندانه و آبرومندانه عراق نبود، همه آنها ممکن بود برای همیشه از گردونه تاریخ خارج شوند.

با نگاهی به بیانیه های پایانی این دو کنفرانس سران عربی و شورای همکاری خلیج فارس، در کمال شگفتی می بینیم که هیچ نامی از مسأله فلسطین در این بیانیه ها برده نشده است؛ به جز در یک سطر و نیم پایانی این کنفرانس که اشاره ای گذرا به مسأله جهان عرب و مسلمانان کرده است. اصلا انگار عرب ها و امیرنشین های حاشیه خلیج فارس به کلی فراموش کرده اند که اساسا مسأله ای به نام مسأله فلسطین وجود دارد و یادشان رفته است که مقدس ترین مقدساتشان زیر سلطه اشغالگران و در آستانه از دست دادن هویت اصلی خود است و فراموش کرده اند که ملت فلسطین قربانی می شود و "معامله قرن" در کمین آرمان فلسطین است. تنها دغدغه آنها این است که چگونه وجهه ایران و محور مقاومت را نابود کنند.

در بیانیه کنفرانس سران اسلامی فقط به "مسائل امت و در رأس آن مسأله فلسطین" اشاره شده است و این نوع اشاره به خودی خود نشان می دهد که سردمداران امیرنشین های حاشیه خلیج فارس و عرب ها چه اندازه از آرمان و عقاید مسلمانان فاصله گرفته اند. اگر عربستان بتواند سازمان کنفرانس اسلامی را هم مثل شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب ببلعد، حتی همین اشاره مختصر هم باقی نخواهد ماند.

عربستان با وجود جادوی دلارهای نفتی نتوانست سازمان کنفرانس اسلامی را در جهت خدمت به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی به خدمت بگیرد. در بیانیه پایانی این سازمان هیچ اشاره ای به ایران نشده بود و کشورهای عضو این سازمان در این خصوص روی خوشی به عربستان و انتظارات این کشور نشان ندادند. چرا که شیوه برخورد این کشور با مسائل جهان اسلام، به طور کامل با دیدگاه های رژیم صهیونیستی انطباق کامل دارد.

بیانیه های کنفرانس سران عرب و شورای همکاری خلیج فارس به خاطر اختلاف شدید و حتی دشمنی دیرین بین اعضا معمولا اجرا نمی شود. پول عربستان فقط در داخل تالار کنفرانس و راهروها مؤثر است.

البته وظیفه خود می دانیم که از اعضای شورای همکاری اسلامی که سران امیرنشین های خلیج فارس و سران عرب را مجبور کرد نامی از فلسطین بیاورند تشکر کنیم؛ چرا که آنها در جهت خوش خدمتی به ارباب آمریکایی خود، مسأله فلسطین را به کلی از دستور کار خارج کرده بودند.

  • منيب السائح

پربیننده ترین خبرها