چین:

آمریکا نمی تواند با زور ما را به توافق تجاری وادار کند

آمریکا نمی تواند با زور ما را به توافق تجاری وادار کند
يکشنبه 12 خرداد 1398 - 09:12

در ادامه تنش های تجاری میان چین و آمریکا، پکن اعلام کرد واشنگتن نمی تواند با زور و تهدید ما را وادار به توافق ناعادلانه تجاری کند.

العالم - آسیا

چین روز گذشته در ادامه بالا گرفتن جنگ تجاری میان دو کشور، اعمال تعرفه بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی آمریکا را اجرایی کرد و همزمان به واشنگتن هشدار داد هر گونه تقابل را جبران خواهد کرد.

اما در پکن امروز یکشنبه "وانگ شو ون" معاون وزیر بازرگانی چین در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی تاکید کرد: تعرفه های آمریکا بر کالاهای چینی دغدغه های پکن را رفع نمی کند و ایالات متحده مسئول شکست در این مذاکرات است.
این مقام چینی تاکید کرد پکن هرگز از جنگ تجاری استقبال نکرده است اما ترسی هم از آن ندارد.

معاون وزیر بازرگانی چین با اشاره به انتشار فهرست سیاه شرکتها، گروهها و افراد غیرمطمئن خارجی مقیم چین گفت: دولت چین این فهرست را با در نظر گرفتن چهار شاخص انحصار، توقف عرضۀ کالا یا در پیش گرفتن تدابیر تبعیض آمیز، نقض مقررات بازار و شرایط قراردادها با اهداف غیرتجاری، خدشه دار کردن منافع شرکتها و صنایع چین و تهدید یا احتمال تهدید علیه امنیت ملی تهیه می کند.

وی افزود: شرکتها یا افرادی که در این فهرست قرار بگیرند، پس از انجام تشریفات بازرسی از حق توضیح به دولت چین برخوردارند.

معاون وزیر بازرگانی چین افزود: جزئیات تدابیر چین در این راستا به زودی مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا "شی جین پینگ" رییس جمهوری چین در نشست ماه آینده سران جی ۲۰ در ژاپن با هدف رسیدن به توافق تجاری با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد گفت اطلاعی از این موضوع ندارد.

در پایان این نشست از کتاب سفید «موضع چین دربارۀ رایزنی اقتصادی و تجاری چین و آمریکا» رونمایی شد دولت چین با انتشار این کتاب اوضاع اساسی رایزنی اقتصادی و تجاری چین و آمریکا را معرفی و سیاست و موضع چین را در این زمینه تشریح کرده است.

در این کتاب آمده است: از مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) با توجه به اصطکاک اقتصادی و تجاری چین و آمریکا که آمریکا به طور یک جانبه ایجاد کرده، چین ناچار به در پیش گرفتن تدابیر مقابله ای و دفاع قاطعانه از منافع خود و مردم کشور است.

در ادامه این کتاب آمده است: چین مایل است از طریق همکاری، اختلافات و اصطکاک اقتصادی و تجاری بین دو کشور را حل و به رسیدن به توافقی متضمِّن منافع مشترک و در چهارچوب معادلۀ برد - برد کمک کند.

این سند می افزاید: اما همکاری اصول و رایزنی هم حداقلی دارد چین در مسائل اصولی مهم سازش نخواهد کرد چین مایل نیست جنگ تجاری برپا کند اما از آن هراسی هم ندارد و در صورت لزوم به آن پاسخ خواهد داد و این رویکرد چین هرگز تغییر نکرده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها