ورود چین به مرحله جدید تقابل با جنگ تجاری آمریکا/ پکن فهرست سیاه از شرکت های خارجی تهیه می کند

ورود چین به مرحله جدید تقابل با جنگ تجاری آمریکا/ پکن فهرست سیاه از شرکت های خارجی تهیه می کند
شنبه 11 خرداد 1398 - 07:44

چین در تداوم جنگ تجاری با آمریکا و در واکنش به اقدام این کشور در قرار دادن شرکت فناوری چینی هواوی در فهرست سیاه، اعلام کرد که فهرستی موسوم به «نهادهای خارجی نامعتبر» ایجاد می کند.

العالم ـ آسیا

وزارت بازرگانی چین روز جمعه اعلام کرد که پکن قصد دارد «فهرست نهادهای نامعتبر» را ایجاد کند که دربر گیرنده شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد خارجی است که قواعد و قراردادهای بازار را نقض و با «اهداف غیرتجاری» در تأمین شرکت‌های چینی اخلال ایجاد می‌کنند و یا به هر شیوه دیگری به تجارت و منافع ملی چین ضربه می‌زنند.

براساس گزارش نشریه وال استریت ژورنال، وزارت بازرگانی چین باوجود آنکه گفت جزئیات این فهرست اعلام خواهد شد، هیچ توضیحاتی درباره اینکه چه شرکت‌هایی در این فهرست قرار داده خواهند شد و چه مجازاتی در انتظار آنان است، ارائه نداد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته فرمانی اجرایی امضا کرد که به دولت این امکان را می‌دهد که شرکت‌های فناوری خارجی را در صورتی که تهدیدی علیه امنیت ملی شناسایی شوند، از تجارت در ایالات متحده منع کند.

بلافاصله پس از صدور این فرمان ترامپ، وزارت بازرگانی آمریکا شرکت فناوری چینی هواوی و ۷۰ شرکت وابسته به آن را وارد این فهرست کرد که در عمل این شرکت‌ها را از خرید تجهیزات آمریکایی محروم و چنین اقدامی را به صدور مجوز از سوی دولت ایالات متحده منوط می‌کند.

به نوشته تارنمای خبری هیل، سخنگوی وزارت بازرگانی چین بدون نام بردن از آمریکا اعلام کرد که این اقدام پکن در واکنش به افزایش «یکجانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری» انجام شده است.

هواوی بارها ادعای واشنگتن مبنی بر به خطر انداختن امنیت ملی آمریکا را رد کرده است و می‌گوید، این شرکت از دولت چین مستقل است.

«سونگ لیوپینگ» مدیر واحد حقوقی شرکت هواوی چین، اقدام آمریکا را در رابطه با قرار دادن نام این شرکت در فهرست سیاه "بدعتی خطرناک" خواند که به طور مستقیم به ضرر شرکت‌های آمریکایی است.

وی گفت سیاستمداران آمریکا در حال استفاده از قدرت کل کشور برای تحت تعقیب قرار دادن یک شرکت خصوصی هستند.

به گزارش ایرنا، آمریکا و چین در جریان جنگی تجاری هستند که با اعلام اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی دولت ترامپ آغاز شد و با اقدامات متقابل و افزایش گسترده کالاهای مشمول تعرفه از سوی دو طرف تداوم یافت.

آمریکا با وجود آنکه مذاکرات با چین را برای رسیدن به توافقی تجاری آغاز کرده و دو طرف همچنان در جریان این مذاکرات هستند، اقدامات خود علیه پکن را با فشار بر شرکت هواوی پی می‌گیرد.

پربیننده ترین خبرها