سرانجام خیانت «حمیدتی» به انقلابیون سودان آشکار شد

سرانجام خیانت «حمیدتی» به انقلابیون سودان آشکار شد
دوشنبه 13 خرداد 1398 - 17:42

خبر:

نیروهای واکنش سریع وابسته به محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی معاون رئیس شورای نظامی سودان به میدان محل تحصن مخالفان در مقابل مقر فرماندهی ارتش در مرکز خارطوم یورش بردند؛ صدای تیراندازی به صورت گسترده شنیده شد و تا این لحظه 13 تن از معترضان کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

تحلیل:

ـ سودانی ها بسیار زود به ارتباط مشکوک میان سران کودتا و نظام عربستان و امارات پی بردند؛ سران کودتایی که به سرنگونی عمر بشیر منجر شد و آنهایی که برای رسیدن به منافع شخصی خود از مطالبات مردمی و انقلاب مردمی سوء استفاده کردند و نظام امارات و عربستان که به دشمنی و خصومت با خواسته ها و آرزوهای ملت ها معروف هستند؛ دو نظامی که همواره برای ضربه زدن به هرگونه تحرکات مردمی مسالمت آمیز که می تواند به یک نظام دموکراتیک منجر شود، تلاش می کنند.

ـ سودانی ها آنچه را که در لیبی به خاطر دخالت‌های عربستان و امارات و مصر در این کشور رخ می داد، دنبال می کردند. به رغم آنکه خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته برای گفتگو در نشست‌های دولت وفاق ملی به رهبری فایز السراح مشارکت می کرد، پس از سفرش به عربستان، مصر و امارات توافقات خود با فایز السراج را زیرپا گذاشت و نیروهای خود را به سمت طرابلس اعزام کرد و کشور را به هرج و مرج و نا آرامی، قتل و کشتار کشاند.

ـ این مسأله بر سران شورای نظامی و در رأس آنها حمیدتی منطبق می شود. زیرا به رغم سازش 95 درصدی با ائتلاف آزادی و تغییر برای حل مشکلات کشور وآن هم به لطف کوتاه آمدن ائتلاف از بسیاری از خواسته های خود در مذاکرات، اما حمیدتی پس از بازگشت از سفرش به عربستان و امارات به جای مذاکره با مخالفان بر دیگر مسائل باقیمانده، او و دیگر اعضای شورای نظامی به اتهام زنی به تحصن کنندگان روی آوردند.

ـ بامداد امروز دوشنبه حمیدتی به مخالفان خیانت کرد؛ وی نیروهای خود معروف به نیروهای واکنش سریع که در واقع شبه نظامیان "جنجوید" متهم به ارتکاب جنایت‌های جنگی در دارفور بودند که دست به جنایت‌های شرمگینانه علیه جوانان بی پناه زدند.

ـ مخالفان، شورای نظامی انتقالی را مسئول تمام این حوادث می دانند و خواستار برگزاری یک نافرمانی مدنی گسترده برای سرنگونی شورای نظامی شدند. همچنین از شهروندان خواستند تا به خیابانها بیایند و خیابانها و پل ها و گذرگاه ها را مسدود کنند.

ـ از همان روز نخست مشخص بود که امارات و عربستان اجازه نخواهند داد تا یک حکومت مدنی غیرنظامی در سودان به قدرت برسد. زیرا این به معنای خروج نظامیان سودان از ائتلاف سعودی اماراتی علیه یمن است. همچنین روشن بود که سران شورای نظامی سودان قدرت را واگذار نخواهند کرد زیرا این امر سبب خواهد شد تا آنها حمایتهای مالی گسترده که بخاطر مشارکت در ائتلاف ضد یمن از امارات و عربستان دریافت می کردند از دست خواهند داد.

ـ تجربه اخوان المسلیمن در مصر با نظامیان اینک در مقابل انقلابیون سودان نمایان شده است. جوانان هوشیار سودانی اما اجازه نخواهند داد تا این تجربه تلخ بار دیگر تکرار شود. آن گاه که ارتش مصر توانست اخوان المسلمین را به حاشیه براند و آنها را به طور کامل از عرصه سیاسی کشور بیرون براند. همچنین جهان که اینک به دهکده ای کوچک تبدیل شده است، دیگر اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد. بنابراین برای حمیدتی دشوار است که از جمجمه ها و اجساد جوانان سودانی پلی برای رسیدن به قدرت بسازد.

پربیننده ترین خبرها