الاهرام:کشورهای عربی باید با ایران وارد گفت و گو شوند

الاهرام:کشورهای عربی باید با ایران وارد گفت و گو شوند
شنبه 18 خرداد 1398 - 11:50

روزنامه الاهرام در تحلیلی با بیان اینکه آمریکا توان عملی کردن تهدیدات خود علیه ایران را ندارد، اضافه کرد که حکام عرب به جای دشمنی با ایران و دامن زدن به جنگ آمریکایی -صهیونیستی علیه آن باید با تهران وارد گفت و گو شوند.

العالم - مصر

«جمال زهران» تحلیلگر روزنامه در این مطلب می‌نویسد: با تحرکات آمریکا ضد ایران از جمله اقدام به اعزام ناو نظامی ابراهام لینکلن، قایق‌های نظامی و جنگنده‌ها به منطقه به نظر می‌رسید که تهدیدات آمریکا جدی است اما تأمل در نظام منطقه‌ای و بین المللی بخصوص پس از ۱۹۹۰ و حمله عراق به کویت و ورود آمریکا برای آزادسازی کویت نشان می‌دهد که این ساختار تغییر کرده و دلیل آن دو علت است:

نخست: تغییر نظام بین المللی یکجانبه که در آن آمریکا تنها قدرت قاطع جهان بود که هر آنچه تصمیم می‌گرفت سریعاً عملی می‌شد امروز روسیه و چین ظهور کرده و به رقیب قوی و خصم واشنگتن تبدیل شده‌اند. همچنین اتحاد آمریکا و اروپا از جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ برهم خورده و شکاف میان آنها بویژه پس از ورود ترامپ به کاخ سفید با تصمیم‌های یکجانبه و سبک و سیاق خاص او بیشتر شده است.

اکنون در نظامی قرار داریم که تنها آمریکا تصمیم گیرنده جنگ یا صلح همانند سال‌های ۲۰۱۰-۱۹۹۰ نیست. بنابراین آمریکا در حال افول است و تصمیم گیران در جهان عرب و خاورمیانه باید آن را درک کنند.

دوم: توازن قوا در منطقه تغییر کرده و ایران دولت کوچک و با قدرت محدود نیست بلکه قدرت آن در حال رشد است و توان نظامی متمایزی دارد و قادر به پاسخگویی به هرگونه حمله آمریکا است و این موضوعی است که هر طرفی که قصد جنگ با آن داشته باشد در نظر خواهد داشت مگر اینکه اهداف دیگری داشته باشد.

این تحلیلگر اضافه کرد: اظهارات ایران ثابت بوده و قادر به مواجهه با آمریکا و ترامپ و حملات لفظی آنها بوده است و حتی ایران برای مواجهه با آمریکا اعلام آمادگی کرده و به آمریکا برای هر گونه تجاوزی هشدار داده و اعلام کرده که همه طرف‌هایی که ترامپ در تلاش برای اطمینان دهی به آنها است در تیررس موشک‌های ایرانی هستند و به این ترتیب ایران به شکل بی سابقه‌ای برعکس برآوردها که سرنوشت آن را همانند عراق می‌دانستند، تغییر داده است.

وی نوشت: پاسخ سیاسی ایران به آمریکا قوی بوده و روسیه و چین نیز اعلام کردند که اجازه جنگ ضد ایران نخواهند داد و از آن حمایت کرده و در هر شرایطی کنار این کشور می‌ایستند.

امکان بازنگری آمریکا در تصمیم خود بیشتر است . آمریکا می‌تواند نزدیک ۱۰ میلیارد دلار از طریق قرارداد های فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس و تلاش برای به دست آوردن دوستی ایران و عقب نشینی از شروط ۱۲ گانه خود به دست آورد همچنین میانجی گری ژاپن پس از دیدار ترامپ از این کشور و اظهارات مثبت این کشور درباره ایران نزدیک است.

ایران عمق استراتژیک برای کشورهای عربی است و این کشورها با درک این موضوع باید کانال‌های گفت و گو با آن را به جای دشمنی با این کشور بگشایند که این به نفع دو طرف است. اما آمریکا این کشورها را به سمتی سوق می‌دهد که در حمایت از این کشور و منافع رژیم صهیونیستی باشد هرچند در تعارض با منافع خود آنها باشد.

شروع جنگ آمریکایی و صهیونیستی به نفع کشورهای عربی نیست بلکه هزینه ای که آنها این بار باید بپردازند و نتایج آن بسیار سنگین‌تر از گذشته است بنابراین تصمیم گیران کشورهای عربی باید پیش از فاجعه در این مساله بازنگری کنند و در فکر عقب نشینی آمریکا از جنگ باشند. اسرائیل دشمن استراتژیک منطقه است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها