قطر: هیچ راه حلی نباید به فلسطین تحمیل شود

قطر: هیچ راه حلی نباید به فلسطین تحمیل شود
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 10:13

معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر با اشاره به طرح آمریکایی - صهیونیستی موسوم به معامله قرن که قرار است در ماه جاری میلادی واشنگتن بخش هایی از آن را اعلام کند، نسبت به تحمیل هر طرحی بر مردم فلسطین هشدار داد و گفت: دوحه تنها از طرحی حمایت می کند که فلسطینی ها آن را پذیرفته باشند.

العالم ـ آسیا

به نوشته روز دوشنبه روزنامه قطری الشرق، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در گفت و گو با خبرنگاران در لندن با بیان اینکه هم اکنون هیچ ارتباطی میان فلسطین و آمریکا با هدف پایان دادن به نزاع میان فلسطین و اسرائیل وجود ندارد، افزود: نباید هیچ راه حلی به فلسطینیان تحمیل شود و هیچ کشور عربی نمی‌تواند آن را بپذیرد.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد که اگر یکی از طرفین راه حل مطرح شده را نپذیرند به این معنی است که این راه حل غیرعادلانه و غیر واقعی بوده و سناریوی بهتر این است که دو طرف آن را بپذیرند.

دیپلمات قطری اضافه کرد که موضع دوحه همواره ثابت است و از هر طرحی که مورد موافقت فلسطینی‌ها قرار گیرد، حمایت می‌کند.

روزنامه الشرق در ادامه این مطلب نوشت در حالی که هنوز چیزی از جزئیات طرح آمریکا در باره نزاع فلسطین و اسرائیل موسوم به معامله قرن منتشر نشده است، منابع فلسطینی و عربی با اطلاع از پیش نویس آن گزارش دادند که «جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا راه حل تشکیل دو کشور را کنار گذاشته در حالی که این راه حلی بود که در سال‌های گذشته آمریکا و جامعه بین المللی مطرح کردند. این طرح شامل تشکیل کشور مستقل فلسطینی متشکل از کرانه باختری، قدس شرقی و غزه است.

آمریکا و بحرین اعلام کرده‌اند که نشست اقتصادی بحرین به عنوان نخستین گام در راستای اجرای طرح معامله قرن قراراست طی روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به‌دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی - که شمار آنها ۶ میلیون برآورد می شود - به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و از نظر فلسطینی‌ها قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

پربیننده ترین خبرها