مقام سابق آمریکایی: نتانیاهو در ضعیف ترین شرایط سیاسی قرار دارد

مقام سابق آمریکایی: نتانیاهو در ضعیف ترین شرایط سیاسی قرار دارد
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 16:13

مشاور سیاسی "میت رامنی" نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا در ارتباط با وضعیت رژیم صهیونیستی و ناکامی "بنیامین نتانیاهو" در تشکیل کابینه ائتلافی گفت: نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری ضعیف شده است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

"دان سنور" (Dan Senor) در گفت وگو با شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان افزود: نتانیاهو هر لحظه ضعیف می‌شود، وی اکنون نسبت به ۱۰ روز پیش نیز ضعیف‌تر شده است.

وی ادامه داد: تصور می‌کنم نتانیاهو در انتخابات عمومی که قرار است بار دیگر در ماه سپتامبر برگزار شود از امروز نیز ضعیف‌تر شود.

سنور افزود: نمی‌توانم تصور کنم که تشکیل یک دولت ائتلافی در آن زمان به چه صورتی خواهد بود، اما از منظر سیاسی شرایط چندان نسبت به زمان کنونی تفاوت و تغییر نخواهد داشت.

نتانیاهو پس از تلاش هفت هفته‌ای برای تشکیل کابینه نتوانست در این زمینه موفقیتی به دست آورد، در نتیجه اکثریت نمایندگان کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی بدنبال پایان مهلت قانونی نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید، روز پنجشنبه نهم خرداد ماه رأی به انحلال پارلمان و برگزاری دوباره انتخابات سراسری در هفتم ماه سپتامبر (۲۶ شهریور ماه) دادند.

این اتفاق در شرایطی روی داد که نتانیاهو پیشتر از پیروزی قاطع در انتخابات سخن گفته بود.

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در انتخابات ۲۰ فروردین گذشته موفق شد ۳۵ کرسی کنست را از آن خود کند ولی ائتلاف رقیب با نام «آبی - سفید» نیز نزدیک به این تعداد از کرسی‌های پارلمان را کسب کرد.

با این حال، ۶۶ نماینده از مجموع ۱۲۰ نماینده پارلمان جدید اسرائیل ترجیح دادند، نتانیاهو را برای تشکیل کابینه جدید معرفی کنند.

نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی خود کافی بود که نظر مساعد حزب دست راستی "اسرائیل خانه ما" را که دارای پنج کرسی پارلمان است، جلب می‌کرد.

اختلاف بر سر قانون اجباری کردن خدمت نظام وظیفه برای طلاب یهودی افراطی (ارتدکس) و تلاش "آویگدور لیبرمن" رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" برای تصاحب سمت وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با اختیار عمل کامل، مانع از شکل گیری ائتلاف میان او و نتانیاهو شد.

با وجود شکاف گسترده در میان راستگرایان به نظر می‌رسد آینده سیاسی نتانیاهو در معرض خطر قرار گرفته، این شکست نتانیاهو در حالی رقم خورد که وی طی یک سال گذشته همواره در حال دست و پنجه نرم کردن با پرونده فساد مالی خود و همسرش بوده است.

پربیننده ترین خبرها